معاون آموزش و پرورش همدان با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد عشایر همدان بیسواد هستند، گفت: از جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر تنها ۵۲۷ نفر دانش‌آموز داریم.
کد خبر: ۸۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 05 September 2015
معاون آموزش و پرورش همدان با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد عشایر همدان بیسواد هستند، گفت: از جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر تنها ۵۲۷ نفر دانش‌آموز داریم.

به گزارش تسنیم؛ حسین بهرامی نوید در شورای عشایری استان همدان درباره وضعیت تحصیل عشایر استان همدان اظهار داشت: از بین جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر استان همدان تنها ۵۲۷ نفر دانش‌آموز داریم که نسبت به جمعیت بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد عشایر همدان بیسواد هستند، افزود" در زمینه نهضت سوادآموزی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم ولی مهمترین معضل در این زمینه این است که عشایر در طول سال تحصیلی بیش از دو ماه در استان همدان حضور ندارند.

بهرامی نوید با اعلام اینکه باید برنامه دقیقی برای تحصیل عشایر در نظر باشد، تصریح کرد: پیشنهاد داده شده تا ۳۰ نفر سهمیه استخدام از خود عشایر برای آموزش دانش‌آموزان در نظر گرفته شود تا با خود عشایر کوچ کرده و آموزش‌های لازم را به عنوان ارائه دهد.

وی با اعلام اینکه استخدام معلم از عشایر یکی از اولویت‌های اساسی آموزش و پرورش همدان است، عنوان کرد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات موجود در این زمینه کمبود امکانات و تجهیزات است که امیدواریم از سوی دولتمردان تامین شود.

مراتع همدان پاسخگوی دام مازاد عشایر نیست

معاون اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز در این جلسه گفت: مراتع موجود پاسخگوی دام مازاد عشایر نبوده و باید از ورود دام مازاد به مراتع محدود همدان جلوگیری شود.

خزایی تصریح کرد: توان اکولوژیکی منطقه پاسخگوی دام مازاد عشایر نبوده و حضور دام مازاد آسیب‌هایی زیادی به مراتع همدان وارد کرده و در برخی مواقع سبب نابودی دائمی مرتع می‌شود که زیان این مسئله ابتدا به خود عشایر می‌رسد.

معاون اداره کل منابع طبیعی همدان با اشاره به اینکه بهترین مراتع در اختیار عشایر قرار دارد، بیان کرد: انتظار می‌رود عشایر تناسب بین دام و مرتع را رعایت کنند تا بتوان این مراتع را برای آیندگان نیز حفظ کرد.

وی بر ساماندهی راه‌های عشایر تاکید کرد و گفت: عشایر نباید برای هر سامانه عرفی درخواست ایجاد راه بدهند چراکه ایجاد راه برای هر سامانه سبب توسعه فعالیت‌های معدنی در این مناطق می‌شود.

خزایی بیان کرد: مناطق ییلاقی درجه یک و دو در اختیار سامانه عشایری قرار گرفته که باید تلاش شود در این مراتع آتش‌سوزی رخ ندهد ولی متاسفانه امسال در گاماسیاب و برخی مناطق دیگر شاهد آتش‌سوزی در منطقه بودیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار