آب نیست، بیش از نیمی از اراضی کشاورزی ورامین به دلیل کمبود آب کشت نمی شوند، تغییرالگوی کشت همواره به کشاورزان توصیه می شود، دولت بودجه کلانی برای توسعه شبکه آبیاری نوین اختصاص داده ولی کماکان آب نایاب پای چمن های بلوارهای ورامین حرام می شود.
کد خبر: ۸۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 04 September 2015
 کمبود آب به یکی از مهمترین چالش های پیش روی توسعه کشاورزی در شهرستان ورامین محسوب می شود به گونه ای که از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت ورامین تنها 40 هزار هکتار به دلیل کمبود آب زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می رود .

توجه دولت به تأمین زیرساخت های مربوط به تغییر الگوی مصرف و استفاده از شیوه های نوین آبیاری باعث شده تا بیش از 10 هزار هکتار از اراضی ورامین ، تحت پوشش شبکه آبیاری قطره ای قرار گرفته و کشت محصولاتی مانند کلزا که به آب کمتری نسبت به سایر محصولات کشاورزی نیاز دارد در سال زراعی جاری جایگزین محصولاتی مانند ذرت علوفه ای شده تا در مصرف آب موجود مدیریت لازم صورت گیرد.

در این بین بسیاری از شهرهای جنوب شرق استان تهران به منظور توسعه فضای سبز مناطق شهری، از کاشت گیاه چمن استفاده می کنند گیاهی که نیاز شدید به آب دارد و در صورت عدم آبیاری روزانه خشک می شوند.

شهرداری های این مناطق اغلب از تانکرهای آبرسانی به منظور آبیاری چمن ها استفاده می کنند که این امر علاوه بر مصرف بی رویه آب ، باعث بروز حوادث جاده ای نیز در این مناطق می شود.

شهردار ورامین توسعه فضای سبز را یکی از وظایف شهرداری ها دانست و گفت: توسعه فضای سبز به منظور ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه همواره در دستور کار شهرداری ها قرار دارد هرچند که باید این توسعه همراه با نیازهای آب و هوایی منطقه صورت گیرد.

علی حیدریان افزود: با توجه به کمبودهای موجود در حوزه آب کشاورزی و محدودیت های منابع آب، شهرداری ورامین نسبت به ساماندهی وضعیت آب رسانی به فضای سبز به ویژه چمن بلوارهای این شهر اقدام کرده به طوری که با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال نسبت به تجهیز فضاهای سبز به تجهیزات آبیاری تحت فشار اقدام کرده است .

وی گفت: با استفاده از این سامانه بیش از 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

حیدریان اضافه کرد: در بودجه سال جاری شهرداری ورامین نیز توسعه آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار گرفته تا با اجرای آن مشکل آبیاری فضاهای سبز برطرف شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار