طرح «خانه‌نشینی سالمندان» با انتشار ویروس کرونا توسط نوجوانان و جوانان همدانی اجرا شد و پس از مدتی استان‌های دیگر از این طرح خلاقانه الگوبرداری کردند.
کد خبر: ۸۸۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸ 19 August 2020
اعضای «پایگاه اباصالح المهدی (عج)» همدان یکی از زیباترین جلوه‌های کمک‌های مومنانه را به تصویر کشیدند و با دل‌هایی لبریز از مهربانی طرح «خانه‌نشینی سالمندان» را در روز‌های کرونایی کلید زدند.

به گزارش فارس، گراهام‌بل هیچ گاه فکر نمی‌کرد روزی اختراعش تا این حد و اندازه تلالو محبت و مودت باشد و در دوران کرونایی به اوج خود بازگردد، حلقه‌ای شود تا آدم‎های کم سن و سالی که هنوز ابتدای راه عشق‌ورزی هستند با همین تلفن رومیزی صحنه‌هایی از مهربانی را نثار قلب‌های خسته کنند، اما خودشان خسته نشوند.

تلفن زنگ می‌خورد، همان صدای معروف و قدیمی لحظه‌ای تصورش کنید... «دیرینگ دیرینگ» نوجوان یا جوانی با شوق گوشی تلفن را برداشته و با صدایی آمیخته از عشق پاسخ می‌دهد، پاسخی از جنس امیدواری، آن طرف خط هم صدایی گرفته و آهسته لب به سخن باز می‌کند و می‌گوید صدای تو‏ از آن سوی شور می‌آید.

همه داستان خلاصه می‌شود در یک تلفن، نه تصویری و نه نشانی، تنها صدا می‌ماند و قابی از ایثار در ضمیر سالخوردگان محله‌شان، نوجوانان و جوانان جهادگر پایگاه اباصالح المهدی (عج) فارغ از هول و هراس دلشان را به دل سالمندان محله و شهرشان گره زدند، همه اعضای این پایگاه نوه و نتیجه پیرمردان و پیرزنان رنجور و ناتوان شدند و مسن‌ها هم پدربزرگ و مادربزرگ آن‌ها تا کمک مومنانه این بار به دست کم‌سن و سالان محقق شود و نشان دهد عاشقی کردن در راه خدا به عدد و سن و سال نیست.

نوه‌هایی که پیش از کرونا نام و نشانی از آن‌ها نبود و گویی با این ویروس متولد و یکباره مرد شدند، آواز مردانگی سر دادند و کمر همت بستند تا مبادا سالمندان محله و شهرشان با هزار و یک درد و بیماری درگیر کرونا شوند، تا جایی که خریدشان را انجام می‌دهند و طرح «خانه‌نشینی سالمندان» را اجرایی می‌کنند و این کاری است که از دست آن‌ها برمی‌آید تا سخن مولا و آقایشان زمین نماند.

طرح «خانه‌نشینی سالمندان» با انتشار ویروس کرونا توسط نوجوانان و جوانان همدانی اجرا شد و پس از مدتی استان‌های دیگر از این طرح خلاقانه الگوبرداری کردند.

بچه‌های پایگاه اباصالح المهدی (عج) در کوی و برزن خانه به خانه، شماره تلفن پایگاه را نصب می‌کنند تا سالمندان برای خرید مایحتاج روزانه خود از خانه خارج نشوند و خطر ابتلا به کرونا آن‌ها را تهدید نکند.

طرح «خانه‌نشینی سالمندان» از اسفندماه کلید خورد

علی، جوان بسیجی و غیور این پایگاه می‌گوید: طرح خانه‌نشینی از جایی کلید خورد که به فکر پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان در دوران کرونا بودیم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم مایحتاج و دارو‌های اهل محله به ویژه سالمندان را تهیه کنیم.

بیماری کرونا برای مسن‌تر‌ها جدی‌تر و خطر ابتلا این قشر از سوی کادر درمان مداوم گوشزد می‌شود به همین خاطر از اسفندماه همزمان با انتشار ویروس کووید ۱۹ این طرح کلید خورد.

اعضای پایگاه اباصالح المهدی (عج) در طرح «خانه‌نشینی سالمندان» همه پای کار بودند، در مرحله اول شماره تلفن و حتی آیدی تلگرام را روی برگه A ۴ و کوچکتر چاپ کردیم و این طرح را به اطلاع همه اهالی محل رساندیم، در روز‌های اول تعداد تماس‌ها آنچنان نبود، اما مدتی که از اجرای طرح گذشت و شیوع کرونا اوج گرفت روزانه بین۴۰ تا ۵۰ تماس برقرار شد.

فعالیت بچه‌ها در پایگاه برای طرح خانه‌نشینی شیفتی بود به طوری که عده‌ای صبح‌ها تلفن جواب می‌دهند و عده‌ای دیگر سفارش‌ها را می‌رسانند و در روز بعد به صورت چرخشی جای بچه‌ها با هم عوض می‌شود و تعدادی دیگر تلفن را جواب می‌دهند.

اغلب روز‌ها وسیله نقلیه نداریم و خرید‌ها را با دوچرخه به مقصد می‌رسانیم گاهی اوقات دورترین نقطه محله و یا خیابان دیگر را با دوچرخه رکاب‌زنان می‌رویم و زمانی که سالخوردگان جلوی درب منازل می‌بینند خریدشان انجام شده و این مسیر را با دوچرخه طی کردیم بیشتر خوشحال می‌شوند و با دعای «خدا خیرت بده جوان و پیر بشی ایشالله» ما را بدرقه می‌کنند.

علی آقا ۱۹ ساله و دانشجویی ترم دوم رشته برق است و از ۱۰، ۱۱ سالگی پای منبر اهل بیت (ع) بوده، او از دوران کودکی به جرگه بسیجیان پیوسته و در این مکتب بار آمده است.

علی ادامه می‌دهد: خستگی همیشه هست انسان بالاخره ممکن در هر کاری خسته شود، اما ما با جملاتی، چون «کار برای رضای خدا خستگی ندارد» و یا پیروی از سیره و راه علی‌ابن‌ابیطالب (ع) با انگیزه بیشتر نسبت به قبل آماده خدمت‌رسانی می‌شویم و روز به روز تماس‌ها افزایش پیدا می‌کند و وظیفه ما هم سنگین‌تر از قبل می‌شود.

حتی گاهی پس از تماس و انجام خرید کالاها، زمان تحویل، فرد سالمند با گله‌مندی اعلام می‌کنند این مارک را نمی‌خواهیم، ما هم با روی خوش و سعه صدر مسیر را برگشته و کالای مورد نظر سالمند را عوض کرده و دوباره درب خانه تحویل می‌دهیم.

این بسیجی از درس و مدرسه اعضای پایگاه می‌گوید: اعضای این پایگاه همگی محصل یا دانشجو هستند، اما پس از شیوع کرونا اکثر وقت خود را در پایگاه و با فعالیت‌های مردمی گذراندیم و در زمینه درس و آزمون دچار مشکل نشدیم در واقع در همین پایگاه کلاس‌های مجازی و امتحانات آنلاین خود را با کمک سال بالاتری‌ها سپری کردیم. حتی در دوران تعطیلی دانشگاه و مدارس با کمک یکدیگر به خوبی از عهده درس برآمدیم.

کلام آخر علی‌آقا، جوان بسیجی و مومن: به قول مقام معظم رهبری ما به سوی قله‌ای در حرکت هستیم و در این راه سختی و مشکل هست، اما با تمام سختی‌ها پیش می‌رویم و پرچم انقلاب را به دست آقا صاحب‌الزمان (عج) می‌رسانیم.

۳۰ نفر از اعضای پایگاه اباصالح المهدی به صورت پیوسته و ثابت‌قدم در این طرح مشارکت دارند و با همت و غیرت همچون روز اول پای کار هستند و کرونا را خسته کرده‌اند.

خوشحالم در مبارزه با کرونا نقش دارم

مهدی نوجوان ۱۳ ساله بسیجی از دیگر فعالان طرح خانه‌نشینی سالمندان است و سخت مشغول کمک‌رسانی به سالخوردگان محله، او می‌گوید: از اینکه در این شرایط حساس به پیرمردان و پیرزنان کمک می‌کنم خیلی خوشحال هستم، همین که هر روز برای اهالی خرید انجام می‌دهم و به دستشان می‌رسانم سهم کوچکی دارم برای جلوگیری از مبتلا شدن آنها، واقعا خدا را شکر می‌کنم.

همان روز‌های اول انتشار کرونا با والدینم صحبت کردم و آن‌ها هم رضایت دادند با رعایت کامل موارد بهداشتی به سالمندان کمک کنم و بیشتر وقتم را در پایگاه بگذرانم، چون مدرسه هم تعطیل بود و کار خاصی نداشتم.

همه پیرمردان و پیرزنان را مثل پدربزرگ و مادربزرگ خودم می‌دانم و لبخندشان را زمانی که دعا می‌کنند دوست دارم و همیشه در ذهنم می‌ماند.

خانه‌نشینی سالمندان به استان‌های دیگر هم رسید

امیر حیدری، مسوول پایگاه اباصالح‌المهدی (عج) که اعضای پایگاه و حتی والدین بچه‌ها امیرآقا صدایش می‎زنند تمام وقت در اختیار بسیجی‌های نوجوان و جوان مسجد‌النبی (ص) است. گویی زندگی خود وقف کرده تا بسیجیان مخلص و پای کار تربیت کند، از کودکان ۹ ساله تا دانشجویانی که مرید امیرآقا هستند و هر روز درس ایستادگی و ایثار می‌بینند.

از قول بسیجی‌ها امیرآقا می‌گوید: روز‌های ابتدای شیوع کرونا در اتاق فکر پایگاه انواع کمک‌رسانی بررسی شد، اما بحث سالمندان در اولویت قرار گرفت، چراکه کادر درمان تأکید داشتند افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در خطر ابتلا و مرگ هستند.

پس از بررسی ابعاد موضوع، اهمیت خانه ماندن سالمندان و اعلام آمادگی اعضا، کار کلید خورد و تاکنون هم ادامه دارد، حتی طرح «خانه‌نشینی سالمندان» در استان‌های دیگر هم الگوبرداری شد.

اعضای فعال پایگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب به صورت چرخشی به عهد خود وفا می‌کنند و خرید مایحتاج و داروی سالمندان را انجام می‌دهند، البته از ساعت ۱۰ شب به بعد هم تماس‌ها ضبط و اول صبح فردا سفارش‌ها ثبت و خریداری می‌شود.

این بسیجی فعال می‌افزاید: مراحل اول سفارش‌گیری در خیابان هنرستان و شکریه انجام می‌شد، اما پس از مدتی طرح در تمام سطح شهر پخش شد و روی محله‌های بیشتری تمرکز کردیم، در ادامه افرادی هم که عضو پایگاه نبودند داوطلبانه به میدان آمده و کمک کردند، برخی هم وسیله نقلیه در اختیار پایگاه قرار دادند تا راحت‌تر و سریعتر سفارش‌ها خریداری شود.

همه جور سفارشی داریم از خرید چند عدد نان تا مایحتاج ضروری حتی دارو، در فواصل کار اهالی محل که سالمند نیستند هم تماس می‌گیرند ما هم بدون، چون و چرا پس از ثبت سفارش، خرید را انجام و تحویل می‌دهیم.

با فروشگاه‌های اطراف محله‌ها که تخفیف داشتند هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و خرید‌ها با قیمت مناسب انجام می‌شود تا هزینه اضافی روی دست اهالی نماند، البته از طریق دوستان یک کارتخوان تهیه کردیم که مبالغ خرید از طریق کارتخوان پرداخت شود و پول نقد در این میان جابه‌جا نشود.

ناگفته نماند اعضا در تمام این مدت با رعایت کامل نکات بهداشتی و دستکش و ماسک در این طرح شرکت کردند، ضمن اینکه اقلام خریداری شده را هم ضدعفونی می‌کنند و پس از آن تحویل سالمندان می‌دهند.

امیرآقا از شور وصف نشدنی بچه‌های پایگاه می‌گوید: دعای خیر، لب خندان و استقبال گرم پیرمردان و پیرزنان هر روز انگیز بچه‌ها را برای انجام این کار خداپسندانه افزایش می‌دهد و با قوت روز اول همچنان آماده برای خدمت‌رسانی هستند.

اعضایی که در طرح «خانه‌نشینی سالمندان» مشارکت داشتند با رضایت قلبی پای کار آمده‌اند و ریالی دریافت نکرده‌اند بلکه فقط «کار برای رضای خدا» را مد نظر داشتند، اگرچه برکت کار خیر به ویژه کمک به سالمندان که در احادیث سفارش شده است در زندگی این نوجوانان و جوانان به خوبی نمود دارد.

دامنه زیبای کمک‌های مومنانه تمامی ندارد، کمک‌هایی که گاهی با دوخت ماسک و اهدای بسته‌های معیشتی تبلور می‌کند و گاهی در طرح خانه‌نشینی سالمندان قابی از ایثار و گذشت را ترسیم می‌کند و الگویی می‌شود برای فرزندان ایران‌زمین.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار