قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه حجم روان‌آب‌ها 50 درصد کاهش داشته است، گفت: بارندگی‌های اخیر تنها روند کاهش ذخایر را در سد‌های لار و لتیان کند کرده و در کل بارش‌ها وضعیت خوبی نداشته است.
کد خبر: ۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷ 01 March 2015

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، علیرضا نوذری‌پور، گفت : روز هشتم اسفندماه، مصرف آب تهران به دو میلیون و 700 هزار مترمکعب رسید که با توجه به کاهش منابع آبی رقم خوبی نیست و لازم است مردم مصرف را مدیریت کنند.

وی با اشاره به این‌که وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری خوب نبوده است، اظهار داشت : از ابتدای سال آبی تاکنون 157 میلی‌متر بارندگی در تهران داشته‌ایم در حالی که متوسط بارندگی دراز‌مدت 178 میلی‌متر بوده است.

نوذری‌پور ضمن اشاره به این‌که در حال حاضر پنج سد تهران 348 میلی‌مترمکعب ذخیره دارند، خاطرنشان کرد : حجم مفید این سدها 197 میلی‌مترمکعب است؛ به‌طور میانگین در هفت سال گذشته 203 میلی‌متر بارندگی در کشور داشتیم در حالی که متوسط دراز‌مدت بیانگر 250 میلی‌متر بارش بوده است؛ بنابراین بارندگی در هفت سال گذشته نسبت به بلند‌مدت نیز 20 درصد کاهش یافته است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توضیح اینکه حجم روان‌آب‌ها نیز 50 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد : ذخیره برفی نیز 40 درصد کم‌تر شده و این در حالی است که در استان تهران نیز هنوز در سامانه شرق در حوزه سد‌های لار و لتیان شرایط به گونه‌ای است که تنها روند کاهش ذخایر کند‌تر شده است و همچنان با کاهش حجم دریاچه سد‌ها مواجهیم.

وی تاکید داشت : در روزهای آینده با صدور اطلاعیه‌ای از همه شهروندان می‌خواهیم با توجه به کاهش بارندگی و محدودیت منابع زیرزمینی و کم شدن حجم دریاچه سد‌ها امسال نیز مانند سال‌های گذشته در ایام پایانی سال در مصرف آب دقت داشته باشند و از مصارف غیرضروری مانند شستن فرش از طریق آب لوله‌کشی جلوگیری کنند.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با توصیه بر لزوم مدیریت مصرف آب توسط مشترکان گفت: پیشنهاد می‌شود در روزهای پایانی سال از روش‌های مناسب که مصرف را کاهش می‌دهند برای نظافت استفاده شود.

تمام منابع به کار گرفته می‌شوند تا از تابستان عبور کنیم

نوذری‌پور اذعان داشت : پیش‌بینی ما این است که با توجه به خوب‌نبودن حجم بارش‌ها حداکثر استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی را در حد مجاز انجام دهیم و از مدول تصفیه‌خانه هفتم نیز بهره‌برداری کامل را انجام دهیم.

وی افزود: با حفر چاه‌ها امیدواریم بتوانیم ظرفیت تامین آب تهران را افزایش دهیم، اما تمام این راهکارها بدون همکاری مردم راه‌گشا نخواهد بود.

تقاضا از دولت برای صدور مجوز‌های شرایط بحرانی

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تقاضا از دولت مبنی بر صدور مجوزهای لازم برای استفاده از شرایط بحرانی آب اظهار کرد: افزایش ظرفیت تامین، استفاده کامل از ظرفیت تصفیه‌خانه هفتم تهران، مدیریت و تعادل‌بخشی فشار شبکه، مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی راهکارهای شرکت برای گذر از تابستان 1394 است.

نوذری‌پور در مورد مدیریت فشار مانند تابستان گذشته نیز که در پی آن فشار آب کاهش یافته و ذخایر مخازن بیش‌تر می‌شود، گفت: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و مدیریت فشار را آغاز نکرده‌ایم، در حال حاضر شبکه در حال تعادل است.

وی در مورد علت افت فشار آب در برخی مناطق تهران تصریح کرد : ممکن است مصارف بسیار بالا تاثیر منفی روی شبکه و خانه‌های منطقه گذاشته باشد اما هنوز مدیریت فشار را آغاز نکرده‌ایم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این‌که پایین‌بودن قیمت آب باعث شده است مردم انگیزه کافی برای صرفه‌جویی نداشته باشند، خاطرنشان کرد : سرانه مصرف آب در تهران با توجه به مهاجرت‌ها و وضعیت شبکه باید به 150 لیتر به ازای هر نفر برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار