معاون معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به آغاز ساماندهی پسماندهای ساختمانی در این کلانشهر، گفت: چهار نقطه برای تخلیه نخاله ساختمانی در چهار گوشه شهر اهواز درنظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۶۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ 20 May 2021

معاون معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به آغاز ساماندهی پسماندهای ساختمانی در این کلانشهر، گفت: چهار نقطه برای تخلیه نخاله ساختمانی در چهار گوشه شهر اهواز درنظر گرفته شده است.

علیرضا حلاج  تخلیه نامناسب نخاله‌های ساختمانی در مناطق مختلف و حاشیه‌ شهر اهواز را از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی این شهر بیان کرد و افزود: این مساله علاوه بر نازیبایی و برهم زدن چهره شهر، مسایل زیست محیطی و بهداشتی به همراه دارد به همین دلیل شهرداری اهواز در راستای وظایف خود، ساماندهی نخاله‌ها را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی نخاله از یک سال پیش آغاز شده بود اما در ماه‌های اخیر برنامه مدون و منسجمی برای نخستین بار تهیه شده که اجرای آن آغاز شده است.

حلاج اضافه کرد: پیش از این، محل دفن پسماندهای شهرداری در سایت صفیره اهواز برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی نیز در نظر گرفته شده بود که به دلیل مسافت زیاد تخلفاتی صورت می‌گرفت و در نقاط مختلف به صورت غیرمجاز تخلیه می‌شد که اکنون چهار نقطه در مناطق مختلف برای این منظور اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: مسیر ملاشیه، جنب سکوی پسماند برای مناطق چهار، پنج و ۶ شهرداری، جنب شرکت رهگشا و حوالی محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای منطقه ۲ شهرداری، و پشت شهرک بنکداران که به یک لنجن‌زار تبدیل شده نیز برای تخلیه نخاله‌های مناطق هفت و هشت شهرداری اهواز در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، مقرر شده است که نخاله‌های منطقه سه با هماهنگی شهرداری شیبان به خیابان ۱۵ شبیشه که یک مانداب است منتقل شده و این گودال پر شود.

ساماندهی ۱۰۵ کامیونت

معاون معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: برآورد شده که ۲۰۰ کامیونت (جحشه) در شهر اهواز در زمینه انتقال نخاله ساختمانی فعالیت می‌کنند که تاکنون ۱۰۵ دستگاه از آنها شناسایی و ساماندهی شده‌اند زیرا بیشتر تخلیه‌های غیرمجاز توسط این خودروها انجام می‌شود.

وی افزود: برای این کامیونت‌ها کد شناسایی و پروانه حمل بار صادر شده و آموزش‌ لازم برای محل‌های تخلیه ارایه شده تا بتوانند زیرنظر شهرداری فعالیت کنند.

حلاج اضافه کرد: برای انتقال نخاله‌های حجیم که شامل تخریب و گودبرداری است، سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز مکلف شده که خودروهای مجهز به جی.پی.اس را استفاده کند تا بتوان آنها را کنترل و از تخلیه غیرمجاز جلوگیری کرد.

اختصاص "باکس نخاله"

معاون معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز همچنین از اختصاص "باکس‌های نخاله" برای متقاضیان پروانه ساختمانی در اهواز خبر داد و گفت: از اسفند پارسال برای افرادی که متقاضی پروانه ساختمانی هستند در سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز پرونده تشکیل می‌شود و تا در صورت تخریب، به آنها باکس نخاله اختصاص داده شود.

وی افزود: سازمان خدمات موتوری در قبال پرداخت هزینه به این افراد باکس نخاله اختصاص داده و اقدام به انتقال نخاله‌های ساختمانی آنها به محل‌های مجاز تعیین شده، می‌کند.

حلاج اضافه کرد: برای نخستین بار گروه‌هایی در شرق و غرب اهواز مسوول رصد و کنترل هستند و در هشت منطقه شهرداری مسوولان ضایعات منصوب شده‌اند که بر ساماندهی نخاله نظارت کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی نخاله‌ها نیاز به زمان دارد و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، ادامه داد: این طرح از شهرداری‌های موفق الگوبرداری شده و امیدواریم تا شهریور امسال بتوانیم مشکل نخاله‌های اهواز را حل کنیم.

پاکسازی شهر از نخاله

حلاج در ادامه درباره نخاله‌هایی که هم اکنون در سطح شهر و یا سواحل رودخانه کارون در اهواز تخلیه شده نیز گفت: با درخواست شهرداری اهواز و هماهنگی استاندار خوزستان و رییس دادگستری، مقرر شد تعدادی از شرکت‌های بزرگ استان اعم از شرکت نفت، فولاد، گروه ملی، سازمان آب و برق و حفاری، ماشین آلاتی برای جمع‌آوری نخاله‌های سطح شهر اختصاص دهند.

وی افزود: هم اکنون جمع‌آوری نخاله‌ها از منطقه ۶ شهرداری اهواز آغاز شده و قرار است پاکسازی سایر مناطق از نخاله نیز اجرا شود.

حلاج همچنین درباره تبعات بهداشتی تجمع نخاله و احتمال افزایش پشه خاکی (عامل بیماری سالک)، ادامه داد: این اقدامات با هماهنگی اداره محیط زیست اهواز انجام شده است؛ پشه خاکی در محل دپوی نخاله نفوذ می‌کند، اما در طرح شهرداری اهواز سازمان خدمات موتوری مکلف شده است که نخاله‌ها را در محل تعیین شده تسطیح کرده و بکوبد تا مشکلات بهداشتی اعم از سالک به دنبال نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار