کمتر از یک ماه تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. در حال حاضر داوطلبان این دوره از انتخابات در انتظار تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند. هر یک از داوطلبان کاندیداتوری علاوه بر اینکه شعاری برای دولت احتمالی خود در نظر گرفتند، عنوان می‌کنند که دارای برنامه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند.
کد خبر: ۹۶۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹ 21 May 2021
کمتر از یک ماه تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. در حال حاضر داوطلبان این دوره از انتخابات در انتظار تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند. هر یک از داوطلبان کاندیداتوری علاوه بر اینکه شعاری برای دولت احتمالی خود در نظر گرفتند، عنوان می‌کنند که دارای برنامه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند.

به گزارش تابناک همدان، در ادامه متن گفتگو‌های شفقنا با ۶ داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله مسعود پزشکیان، قاضی زاده هاشمی، محمود صادقی، فریدون عباسی، سیدعباس نبوی و رستم قاسمی را می‌خوانید.

مسعود پزشکیان: رییس دولت آینده رفع تبعیض را اولویت قرار دهد

دکتر مسعود پزشکیان، داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شفقنا بیان کرد: اگر می‌خواهیم در کشور بمانیم و مردم ما را قبول کنند، از کار‌هایی که باعث ایجاد مشکل برای مردم می‌شود باید پرهیز کرد و هر کسی این مشکل را ایجاد کرد باید در چارچوب قانون با آنان برخورد شود، ولی متأسفانه چنین نکردیم و در نتیجه با این مشکلات مواجه هستیم.

صدا و سیمای ما یک جانبه از یک دیدگاه و جناح صحبت می‌کند. مردم همه این مسایل و تبعیض‌ها را متوجه می‌شوند و این فهمیدن‌ها باعث فاصله و جدایی و گاهی کینه و نفرت می‌شود و نتیجه عکس می‌گیریم.

در موضوع افزایش قیمت بنزین که منجر به فاجعه‌ای در کشور شد و باعث آبروریزی و لکه سیاهی در رفتار ما از نظر مدیریتی در جامعه بود. سران سه قوه موافق این اتفاق بودند و امضا کرده بودند، اما وقتی دیدند که اوضاع نامناسب است از قبول مسئولیت طفره رفتند.

در حال حاضر برخی از نمایندگان پشت تریبون مجلس فریاد می‌زنند که برجام نباید موفق شود تا در انتخابات از آن استفاده نکنند، این یعنی اینکه اگر برجام مصوب شود، مقداری فشار از روی مردم برداشته می‌شود، این‌ها حاضر هستند مردم در فشار بمانند، ولی بگویند که روحانی عملکرد مناسبی نداشت؛ این نوع برخورد کردن یک نوع ظلم و برخورد غیر منصفانه‌ای است که به نظر من قابل قبول نیست.

مردم بی اعتماد و نا امید شدند، چون سرشان را کلاه گذاشتیم به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که دیگر اجازه ندهند سرشان کلاه برود. البته از سوی دیگر باید تلاش کنیم که مردم در صحنه باشند برای اینکه اگر حضور مردم کاهش پیدا کند تمامیت کشور ما زیر سوال خواهد رفت بنابراین سعی کنیم با مردم صادق باشیم.

چرا عده‌ای با FATF مخالف هستند؟! چون معتقدند با تصویب FATF برخی از کشور‌ها متوجه می‌شوند که به حزب الله پول دادیم، ما که این اقدام را منکر نیستیم؛ بنابراین دلیل مخالفت‌ها مساله دیگری است؛ اگر FATF داخلی را تصویب کنیم دیگر پولی به حساب من، فرزندم، دوست و اطرافیانم واریز نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی: دولت بعدی باید برجام را به درستی اجرا و به نتیجه برساند


قاضی زاده هاشمی، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی و داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شفقنا، شفافیت، گفتگو، عدم انحصار و رانت و عدالت را ۵ شرط تشکیل دولت مردمی عنوان کرده و می‌گوید که هدف، احیای اعتماد عمومی است و این احیای اعتماد عمومی در رفتار دولتمردان نهفته است یعنی دولتی که مردمی بوده، گوش شنوا داشته باشند، پاسخگو و مهربان با مردم و در کنار آن‌ها باشد و دوم برنامه‌های اجرایی برای مواردی مثل تهیه مسکن و کنترل تورم را داشته باشد.

او می‌گوید: پیرو برنامه گام دوم، به دنبال تغییر و انقلاب در مدل حکمرانی کشور هستیم. یعنی معتقدیم نظامات موجود، نظامات کارآمدی نیست بلکه بعضا ضد مردمی و نظامات بروکراتیک خسته کننده‌ای است که بسیار استهلاک منابع ایجاد می‌کند. یکی از این موارد، نظام برنامه ریزی کشور است که گذشته نگر می‌باشد؛ یعنی مشکلاتی که در گذشته پیش آمده و مرکز آمار ایران، آمار آن را در گذشته احصاء و تحلیل کرده و راه حل‌های مبتنی بر راهکاری که گذشتگان ارائه کرده‌اند را می‌خواهیم در قوانین برنامه، برای آینده پیاده کنیم. در حالی که در این برنامه، مشکلات جدید ایجاد می‌شود و زخم آن کهنه می‌شود؛ بنابراین نظام برنامه ریزی ما اشکال دارد. برنامه ریزی باید مبتنی بر مدیریت تحولات آینده باشد و وقتی تحولات آینده مدیریت نشود، مشکلات حل نمی‌شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولتمردان همیشه عقب‌تر از مردم حرکت می‌کنند، اظهار می‌کند: برای شفافیت نظام مالیاتی ۵۰ پروژه تعریف کردیم و مفهوم «دولت مردم» را خلق کردیم یعنی دولتی که مردم، حاکم اصلی آن هستند و برای اینکه چنین دولتی شکل بگیرد ۵ شرط وجود دارد. شرط اول شفافیت است؛ یعنی وقتی مردم قرار است حاکم بر دولت باشند، باید اطلاع داشته باشند که دولتشان چه می‌داند، چگونه تصمیم می‌گیرد و چگونه عمل می‌کند. دومین موضوع، گفتگو است یعنی باید برای آن‌ها توضیح داده شود و گفتگو شکل بگیرد. هم مشکلات مردم را بشنوند و گوش شنوا داشته باشند و هم زبان گویا برای داشتن دلیل مناسب برای تصمیماتشان داشته باشند. سومین مساله عدم انحصار و رانت و وجود رقابت سالم است. یعنی دولت نباید سازمان رانت، سازمان مجوز‌های طلایی، سازمان دادن ارز‌های ارزان قیمت به عده خاص و سازمان ایجاد انحصار برای واردات کالای خاص باشد. همانطور که این انحصار در رسانه، تجارت و سیاست و … بد است. چهارمین موضوع، بحث عدالت است. دولت باید توسعه عدالت بدهد و این عدالت هم باید ساختاری و نهادی باشد. عدالت، معادل مقابله با مفسدین نیست. وقتی که ساختار ها، روش‌ها و نظام‌های ارزشی، همه عادلانه باشد می‌توان عدالت را تجریه کرد؛ و پنجمین شرط، پاسخگویی است؛ دولت باید پاسخگو باشد و بتواند نسبت به وظایفی که دارد پاسخ مناسب را بدهد.

محمود صادقی: «شفافیت» اولویت دولت آینده باشد

دکتر محمود صادقی حقوقدان و نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس و داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شفافیت را مهم‌ترین اولویت دولت آینده می‌داند و معتقد است: هوشمندسازی سامانه‌های دولتی باعث ایجاد انضباط می‌شود، دولت را به اتاق شیشه‌ای می‌بَرد و از اسراف و فساد جلوگیری می‌کند. این منابع چه ارزی و چه ریالی زمانی که شفاف باشد، صرف مردم می‌شود و پس از مشخص شدن اولویت ها، زمینه سازی برای عدالت و معیشت و رفاه مردم ایجاد شود.

از جمله برنامه‌های دکتر محمود صادقی که به آن اشاره می‌کند، رشد اقتصادی، کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد، ثبات نسبی قیمت ها، اشتغال پایدار، اصلاح نظام بانکی، کنترل نقدینگی، اصلاح قانون اساسی، تفهیم کارکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و تنش زدایی با همه کشور‌ها به جز اسرائیل است.

محمود صادقی عنوان کرد: در همه ادوار انتخابات، کسانی که نماینده وضع موجود هستند طبیعتاً رقابت آنان در آن عرصه مشکل است. اعضای کابینه آقای روحانی اعم از معاون اول یا وزرا از نگاه افکار عمومی به نوعی نماینده وضع موجود هستند و، چون از وضع موجود یک نارضایتی گسترده‌ای وجود دارد به طور پیش فرض تصور این است که وضعیت چالشی خواهند داشت. منتها این داوطلبان امیداور هستند که با تبیین شرایط و علل وضع موجود بتوانند مردم را متقاعد کنند که در وضع موجود دولت چه میزان موثر بوده و چه میزان عوامل دیگر دخیل بودند. عواملی اعم از داخلی و بین المللی که مهم‌ترین مساله دولت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بوده که طبعاً مشکلاتی ایجاد کرده است. البته بخش قابل توجهی از مردم علت وضعیت موجود را می‌دانند منتها در کوران فعالیت انتخاباتی فرصت بیشتری برای بیان حقایق فراهم می‌شود. کاندیدای که وابسته به دولت هستند، امید دارند که با تبیین درست و شفاف این شرایط بتوانند مردم را متقاعد کنند البته من چه به عملکرد دولت که همواره هم در طول نمایندگی خود بیان کردم و چه به شیوه تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت انتقاد داشته و دارم.

دولت در مواقعی دچار لکنت زبان شده یعنی با شفافیت دلایل را بیان نکردند بنابراین در موسم انتخابات اگر بخواهند علل و عوامل را بیان کنند شاید مردم این انتقاد را داشته باشند که چرا به وقت آن نگفتید. البته یکی از دلایل خاصی که برخی از مسایل و مشکلات به وقت آن گفته نمی‌شود، این بوده که کشور و مقامات رسمی نمی‌خواستند در برابر تحریم‌های آمریکا ابراز ضعف کنند و به نوعی اذعان کنند که در اثر تحریم‌ها ما دچار چنین تنگنا‌هایی شدیم. سیاست‌های رسمی نظام هم اجازه نمی‌داد که کسی از تأثیر تحریم‌ها شکوه کند، در حقیقت می‌خواستند در مقابل دشمن با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند بنابراین لب فرو بستند و در حوزه‌های دیگر هم برای حفظ وحدت و اینکه شکاف ایجاد نشود، بسیاری از حقایق را بیان نکردند؛ لذا پذیرش این مسایل در آستانه انتخابات ممکن است از سوی مردم بسیار سخت باشد، ولی اگر با صراحت، صداقت، شفافیت و با چاشنی شجاعت برخی از مسایل بیان شود، ممکن است که در جلب اعتماد مردم موثر باشد.

فریدون عباسی: اشتغال، عمد مشکلات مردم در شرایط فعلی است


دکتر فریدون عباسی نماینده مردم کازرون و کوچنار در مجلس شورای اسلامی و رییس سابق سازمان انرژی اتمی، می‌گوید که با رفتن در میان مردم و صحبت کردن با آنها، مردم اعتماد می‌کنند، چون می‌خواهند مسایل کشور حل شود و ما به دنبال این هستیم که قطب سوم را در برابر قطب‌هایی که تا الان به جامعه تحمیل کردند، ایجاد می‌کنیم.

فریدون عباسی می‌گوید: تا زمانی که تشکیلات‌های استخوان دار و قوی نداشته باشیم؛ همین وضعیت را در کشور شاهد خواهیم بود؛ چون افراد در تشکیلات، رشد نمی‌کنند؛ اگر افراد در تشکیلات رشد کنند، در طول زمان مشخصی، ویژگی‌های و توانمندی‌هایشان آشکار می‌شود و با این اوصاف، قابلیت شناسایی هم برای جامعه و هم برای نهاد‌های امنیتی و نظارتی را خواهند داشت. یعنی به مرور زمان گفته‌ها، تفکرات و عملکردشان می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و این مساله در جایگاه‌های نمایندگی مجلس، رییس جمهور و وزیر واجب است که گذشته طولانی افراد و مواضعشان در طول زمان بررسی شده باشد. این‌ها باید دارای اساس نامه و مرام نامه مشخص باشند؛ چراکه عرصه سیاست هچون تیم فوتبال نیست که بازیکنان خوب، از تیمی به تیم دیگر بروند. سیاست، اصولی را می‌خواهد که شخص روی یک مبانی فکری پایدار باشد؛ یعنی اگر دارای اعتقاد هویت ملی بوده و به حکومت دینی اعتقاد داشته باشد، می‌تواند تمام افراد را برای اعتلای کشور به کار بگیرد؛ اما اگر بخواهد جزو حزب و گروهی باشد که مرتب در آن انشعاب صورت می‌گیرد، از اهداف اولیه تعریف شده برای آن جمعیت و تشکیلات فاصله خواهد گرفت و معلوم نیست در آن زمان چه فکری می‌کند و چه ارمغانی برای کشور خواهد داشت.

وی عنوان کرد: مردم بدانند که در حوزه اجرا، بنده و شاید چند کاندیدای دیگر، از بقیه ضعیف‌تر نیستیم و چه بسا در مواردی قوی‌تر از آن‌ها هم باشیم؛ سوابق اجرایی ما از کف جامعه شروع شده است؛ ما مراحل کارشناسی، مدیریت پایین، میانی و ارشد را گذراندیم و الان وارد عرصه انتخابات شدیم. نه فرزند افراد مطرح بودیم، نه داماد کسی هستیم و نه در باند افراد خاصی حضور داریم؛ ما فرزند جامعه و مردم هستیم. از هیچ رانتی هم در این دوران استفاده نکردیم نه از عکس فلان شخصیت استفاده می‌کنیم و نه از دوران دفاع مقدس فیلم و عکس منتشر می‌کنیم که پشت آن پنهان شویم و نه از شخصیت‌های مطرح جامعه هزینه می‌کنیم. می‌خواهیم با مردم باشیم و برای مردم کار کنیم.


سیدعباس نبوی: صلاحیت بنده تایید نشود، دو اعتراض خواهم داشت


حجت الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی از کاندید‌های احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. وی استاد حوزه و دانشگاه، از اعضای هئیت مؤسس دفتر تحکیم وحدت، رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی است. از دیگر سمت‌های اجرایی آقای سیدعباس نبوی می‌توان به معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون فرهنگی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری، عضویت در شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئولیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.

وی می‌گوید: ما بعضی از روسای دولتی داشتیم که حتی ایمیل خود را نمی‌توانست اداره کند یا یک کپی و پیست ساده را نمی‌توانست انجام دهد در واقع با تکنولوژی و فناوری بیگانه است، بعد همین شخص فریاد می‌زد که من آخر تجدد هستم. واقعا با چنین رییس دولتی غیر از آشفتگی، بهم ریختگی، شعار دادن و ایجاد فضایی غیر از فضای دوقطبی و مناقشه در جامعه توقع دیگری داریم؟!

ما در ابتدا باید فضای دو قطبی را از بین ببریم تا بسیاری از تغییر و تحولات از جمله تحول مدیریتی اتفاق بیفتد. چرا رقابت‌های حزبی کشور‌های اسکاندیناوی کاهش پیدا کرده؟ برای اینکه مسائل دوقطبی را به مسائل زندگی تبدیل کردند. من نمی‌گوییم آن‌ها راه درستی را می‌روند و باید راهبرد‌های اساسی آن جوامع را قبول کنیم چرا که به دلیل تفاوت‌های معنوی، مسیر ما یک مسیر دیگری است، اما مهم این است که آنان فهمیده اند این بازی دوقطبی، بازی ماندگاری همان‌هایی است که اتفاقا هر چه بیشتر می‌مانند سرنوشت جامعه را بدتر می‌کنند. ما با این روسای دولت‌ها مواجه هستیم، خودشان هم بعضا می‌دانند. روسای دولت چرا با مردم این چنین معکوس صحبت می‌کنید؟! چرا چندین دهه است که مردم را معطل می‌کنید؟!

سیدعباس نبوی عنوان کرد: اگر صلاحیت بنده تایید نشود، دو اعتراض خواهم داشت. یک اعتراض قانونی و اعتراض دیگر حق اعتراضی را به صورت طولانی زمان تا آخر عمرم حفظ می‌کنم.

می‌خواهم بیان کنم که آقایان اعضای محترم شورای نگهبان بسیاری از شما اعضای محترم بنده را می‌شناسید و مدیریت و توانایی بنده را می‌دانید و در مسیر مدیریت بنده یک دوره همکاری کردید بنابراین به هیچ وجه توقع نیست که بنده را تأیید صلاحیت نکنید. خودتان هم در بعضی از فرصت‌هایی که پدید آمد و و در جلساتی که با بعضی از شما عزیزان داشتم و به صورت موردی صحبت می‌کردیم خودتان هم صلاحیت بنده را تایید کردید. آیین نامه‌ای که اخیراً به وزارت کشور ابلاغ کردید یک بند ۱۱ دارد که گفته شده افراد همتراز با این مواردی که بیان کردید، آن افراد همتراز هم به تشخیص شورای نگهبان تشخیص می‌دهید. خوب خودتان می‌دانید بنده در دولت‌های مختلف پیشنهاد تصدی وزارتخانه‌هایی داشتم که به دلایلی قبول نکردم، اما این بدین معنا نیست که اگر کسی آن جایگاه را قبول نکرد شأن پایینی نسبت به وزرایی دارد که این سمت را قبول کردند.

چنانچه رد صلاحیت شوم، دائماً بیان می‌کنم که ۱۰ سال الگوی پایه پیشرفت کشور را برنامه ریزی کردیم و شخصیت‌های بزرگ علمی و مدیریتی تربیت کردیم و پیشرفت راهبردی در مباحثی که ورود کردیم، اما تأیید صلاحیت نشدیم. چنانچه سال‌ها بعد نابسامانی‌ها و قطع امید جامعه از مدیریت کشور را به صورت واضح شاهد بودیم، می‌گویم ۱۴۰۰ آمدیم، نگذاشتید؛ حال خود پاسخگوی وضعیت به وجود آمده، باشید.

حضرت آیت الله جنتی این تصمیمی که گرفته می‌شود حجت باشد بین همه ما و خدا و آنچه که مردم شاهد هستند. حواستان باشد که ۱۴۰۰ پیچ تاریخی آینده کشور ماست. پیچ تاریخی بسیار حساسی برای ایران اسلامی، برای نظام، جامعه و مردم است.

بنده در حد بضاعت برنامه‌هایی بسیار تخصصی را آماده کردم و به هیچ وجه توقع ندارم که شورای نگهبان نسبت به این مساله کوتاهی کند، مثلاً در نهایت چند نفری را از این رقابت به عنوان رأی و نتیجه انتخاب کنند و باقی داوطلبان را به کناری بگذارند و ملاحظات و مصلحت‌هایی را مدنظر قرار دهند که خدایی نکرده این مصلحت‌ها برای آینده کشور تبدیل به ضدخود شود.

رستم قاسمی: دولت سیزدهم با سختی‌ها و مشکلات بسیاری مواجه است


رستم قاسمی، سیاستمدار اصولگرا که در دولت دهم سکان دار وزارت نفت بود، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم ثبت نام کرده است. او که دولت خود را دولت «کارنامه و برنامه» معرفی می‌کند در گفتگو با شفقنا برنامه‌هایش برای حل مشکلات کشور خصوصا در حوزه اقتصادی و معیشتی را تشریح کرد.

قاسمی معتقد است با توجه به شرایطی که مردم در آن به سر می‌برند، طبیعتا انتظارشان این است که رییس جمهور آینده در گام اول، مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را حل کند؛ بنابراین کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که دارای کارنامه و تجربه باشد.

به گفته قاسمی، مردم علاوه بر اینکه می‌خواهند مشکلاتشان حل شود، صداقت مسوولین هم جزو خواسته هایشان است و نیاز دارند صادقانه موضوعات کشور را با آن‌ها در میان بگذارد. ما حتما این شفافیت را با ساختار ارائه خواهیم کرد و کاری می‌کنیم مردم پیشرفت‌های دولت را ببینند و خودشان قضاوت کنند.

وی بیان می‌کند: مذاکرات هسته‌ای نرمش قهرمانانه‌ای بود که در حاکمیت کشور شکل گرفت و دستاوردش این بود که دنیا متوجه شد ایران به دنبال تنش زدایی است و به مردم ایران هم ثابت شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. گرچه ما به مفاد برجام انتقاداتی داریم که دقت لازم صورت نگرفت، اما من با مذاکره مخالف نیستم؛ نتیجه مذاکره باید این شود که آمریکایی‌ها اعتماد مردم ایران را برگردانند، همه تحریم‌ها یکجا برداشته شود و مذاکره به مسیر خودش ادامه یابد. مهمترین مولفه‌ای که بتوان به آن اشاره کرد، موضوع باور به توانمندی‌های داخلی است؛ چراکه ما ثروت و استعداد‌های فراوانی در کشور داریم و موضوع نفت تنها یک مولفه در قدرت اقتصادی ایران است؛ جمعیت ۸۰ میلیونی ما سرمایه عظیمی است و از سوی دیگر ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون نفر، جمعیت کشور‌های همسایه ما است که ظرفیت عظیمی برای فعال کردن اقتصاد ایران می‌باشد؛ لذا باور به توان داخلی و اهتمام ورزیدن به اجرای کار‌های عملیاتی در کشور بدون توجه به مذاکرات هسته‌ای، حتما صورت خواهد گرفت و مذاکرات هسته‌ای هم می‌تواند با این شرط ادامه پیدا کند.

رستم قاسمی می‌گوید: وابستگی اقتصاد ایران به نفت، در گذشته خیی زیاد بود امروز وابستگی به نفت کمتر شده است و ما می‌توانیم این وابستگی را به حداقل برسانیم. ایران کشوری ثروتمند است و ۱۵ درصد معادن جهان را در اختیار داریم و از سوی دیگر معادن ترکیبی هم در ایران وجود دارد و خداوند در ایران جدول مندلیف را قرار داده است که باید از آن استفاده کنیم. امروز در حوزه صنعت، بیشترین و مدرترین زیر ساختار‌های صنعت و تجهیزات را در اختیار داریم و در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های زیادی داریم بنابراین نفت تنها یکی از مولفه‌های مهم در کشور است. در زمان مسوولیتم در وزارت نفت، بخش زیادی از نفت خام را به فرآورده‌های نفتی تبدیل کردیم درحالی که تا پیش از آن فرآورده‌های نفتی را وارد می‌کردیم؛ لذا در دوره تحریم‌ها به صادر کننده فرآورده‌های نفتی تبدیل شدیم؛ توسعه پالایشگاه‌های ایران و ساخت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین میدان گازی دنیا مهمترین اقدامات ما بود و امروز گام اول ما این است که نفت خام را به فرآورده‌های نفتی تبدیل و از خام فروشی جلوگیری کنیم.
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار