مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه، از صدور سند تک‌برگی برای یک‌میلیون هکتار اراضی ملی این استان خبر داد و گفت: در آینده نزدیک دیگر هیچ نقطه‌ی بدون سند کاداستری در کشور باقی نمی‌ماند.
کد خبر: ۹۷۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ 30 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،امیر بشیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، سطح منابع طبیعی، اراضی ملی و جنگل‌های استان را یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: در سال ۹۹ برای یک میلیون هکتار از آن، سند مالکیت کاداستری صادر شده است.

وی با بیان اینکه صدور سند برای ۷۶۰ هزار هکتار باقی‌مانده نیز در دست اجراست، افزود: این اسناد به نام دولت و به نمایندگی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، سند شده‌اند و این کار باعث می‌شود دیگر هیچ نوع زمین‌خواری و تعرضی صورت نگیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه ادامه داد: در آینده نزدیک تمام منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها، مراتع، اراضی، بستر رودخانه‌ها و پارک‌ها سند خواهند شد و دیگر هیچ نقطه‌ی بدون سند کاداستری در کشور باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت صدور اسناد کاداستری، جلوگیری از سوء‌استفاده توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب را از مزایای این نوع سند عنوان کرد و گفت: در سال ۹۸، برای ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان سند صادر شد ولی در سال ۹۹ در یک جهش بسیار زیاد، برای یک‌میلیون هکتار از اراضی استان سند کاداستری صادر شد.

بشیری در ادامه، وظیفه اصلی سازمان ثبت را، تثبیت و حفظ حقوق مالکیت افراد در قالب اموری چون ثبت ازدواج و طلاق، ثبت اختراعات، ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری، صدور اسناد و ... اعلام کرد و گفت: ما می‌توانیم به توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به ارائه آماری از عملکرد نهاد متبوعش در سال‌های ۹۸ و ۹۹ پرداخت که طی آن به مواردی همچون افزایش تشکیل پرونده مهریه از ۵ هزار و ۳۳۳ فقره در سال ۹۸ به ۷ هزارو ۳۹۹ فقره در سال ۹۹، افزایش وصول نیم عشر از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به در سال ۹۸ به ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹، افزایش اخذ حق مزایده از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹، اشاره کرد.

بشیری بیان کرد: میزان وصول مطالبات بانکی در استان کرمانشاه در سال ۹۸، یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ این میزان با یک افزایش بسیار زیاد به یک‌هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی همچنین با بیان اینکه تعداد پرونده‌های تشکیلی از ۷ هزار و ۱۵۵ فقره در سال ۹۸ به ۹ هزار و ۹۲۵ فقره در سال ۹۹ رسیده است، گفت: در اجرای قانون تعیین تکلیف در سال ۹۸ به یک‌هزار و ۱۲۸ فقره رسیدگی شده بود که این رقم در سال ۹۹ به ۲ هزار و ۸۵۸ فقره افزایش یافت.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در ادامه، اعلام کرد: در سال گذشته ۶۰ هزار سند در استان صادر شد که ۱۰ هزار مورد از آن‌ها تبدیل اسناد دفترچه‌ای به کاداستری یا تک‌برگی بوده است و امسال این رقم باید از ۱۰ هزار به ۶۰ هزار مورد برسد.

بشیری ضمن درخواست از مردم برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود به سندهای کاداستری، گفت: سال گذشته ۱۰ درصد از صاحبان سند، برای تبدیل سندهای خود اقدام کردند؛ این کار حداکثر حدود ۳۵۰ هزار تومان برای مردم هزینه دربردارد.

وی ایجاد شعبه بازداشتی ملک در دادسرا جهت رفاه حال مردم، الکترونیکی شدن آرشیو پرونده‌های ثبتی و حذف گردش فیزیکی پرونده‌ها در جریان رسیدگی به پرونده‌های ثبتی را از دیگر اقدامات اداره ثبت اسناد و املاک کرمانشاه برشمرد.

بشیری با اشاره به افتتاح سال گذشته‌ی مرکز مالکیت معنوی غرب کشور در استان کرمانشاه، گفت: این مرکز در دو بخش مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری فعالیت می‌کند و استان‌های همدان، لرستان، ایلام و کردستان را در زیرمجموعه دارد و در توسعه اقتصادی استان مهم است.

وی تعداد دفاتر اسناد رسمی استان را ۱۷۸ مورد عنوان کرد که ۱۰۲ مورد از آن‌ها در شهر کرمانشاه است و اظهار داشت: برای اعطای مجوز دفتر ثبت اسناد رسمی، بدون در نظر گرفتن تعداد و درآمد دفترخانه‌ها، هر سال آزمون برگزار می‌شود و به تعدادی که لازم است، مجوز سردفتری داده‌ می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با بیان اینکه اداره بازرسی ثبت اسناد وظیفه بازدید و سرکشی از این دفاتر را دارد، گفت: از هر دفترخانه در استان به طور میانگین هشت‌بار در سال رصد به عمل می‌آید.

وی تعداد ۲ مورد توبیخ، ۳۸ مورد جریمه، یک مورد سلب صلاحیت، چهار مورد انفصال و هشت مورد برائت را مجازات اعمال شده برای سردفتران متخلف دفاتر رسمی در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: این مجازات ‌ها در سال ۹۹ به ۱۳ مورد توبیخ، ۷۵ مورد جریمه، ۴ مورد سلب صلاحیت، ۴ مورد انفصال و ۸ مورد برائت، افزایش یافته است.

بشیری در پایان با بیان اینکه طرح تکریم ارباب رجوع را در دفاتر اسناد رسمی دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه در حوزه ثبت اسناد و املاک از نظر عملکردی رتبه دوازدهم را در کشور داراست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار