رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: شهروندان در صورت مشاهده توله و جوجه‌های زخمی در طبیعت با سامانه گویای ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا کارشناسان مربوطه توصیه‌های لازم دراین خصوص را ارائه دهند.
کد خبر: ۹۷۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹ 13 July 2021
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: شهروندان در صورت مشاهده توله و جوجه‌های زخمی در طبیعت با سامانه گویای ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا کارشناسان مربوطه توصیه‌های لازم دراین خصوص را ارائه دهند.

به گزارش تابناک همدان، مجید شعبانلو گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل آموزش ورود جوجه پرندگان و توله حیوانات به طبیعت شهروندان از دست زدن به توله و جوجه‌های رها شده در محیط زیست پرهیز کنند.

وی ادامه داد: پس از پایان فصل زاد و ولد در خرداد و بزرگ شدن توله و جوجه‌ها با ورود به تیرماه، فصل آموزش نحوه ورود به طبیعت، پرواز، دفاع از خود و به دست آوردن طعمه توسط والدین آغاز می‌شود.

شعبانلو اضافه کرد: در این هنگام برخی جوجه‌ها به علت ناتوانی در پرواز به پایین از درخت سقوط کرده یا توله‌ها به تنهایی دنبال طعمه می‌گردند، اما برخی شهروندان به علت اطلاع نداشتن از این موضوع و از روی دلسوزی این حیوانات را گرفته و تحویل محیط زیست می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان تاکید کرد: دوری برخی از گونه‌ها به ویژه توله درندگان و جوجه پرندگان از والدین و فرا نگرفتن چگونگی ورود و زندگی در طبیعت سبب خروج از چرخه طبیعت، دستی شدن حیوان و ناتوانی آن‌ها در شکار و یافتن طعمه می‌شود.

شعبانلو گفت: بنابراین دلسوزی شهروندان در جابه جایی جوجه پرندگان و توله حیوانات و انتقال و تحویل آن به محیط زیست نتیجه منفی جز اسارت همیشگی این گونه‌ها ندارد چرا که به علت یادنگرفتن چگونگی شکار و تجربه زندگی در طبیعت از والدین، محکوم به اسارت و زندگی در قفس می‌شوند.

شهروندان با مشاهده گونه‌های زخمی با ۱۵۴۰ تماس بگیرند

وی اضافه کرد: به تازگی یک گونه لک لک که دچار برق گرفتگی شده بود تحویل محیط زیست همدان و برای تیمار و مداوا تحویل دامپزشک حیات وحش شد.

شعبانلو اظهار داشت: برخی مواقع توله حیوانات هنگام گشت زنی در طبیعت و جوجه پرندگان هنگام پرواز دچار جراحت می‌شوند که این جراحت سطحی بوده و نیاز به انتقال گونه مجروح به اداره محیط زیست نیست بلکه با گذر زمان با تیمار و حمایت والدین، زخم آن‌ها بهبود می‌یابد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: به طور متوسط ماهانه ۱۰ گونه مجروح توسط طبیعت دوستان تحویل محیط زیست شهرستان همدان می‌شود که زمان بهبودی آن‌ها با توجه به سن گونه، نوع گونه و نوع آسیب دیدگی متفاوت است.

شعبانلو افزود: جوجه گونه‌های شکاری و گوشتخوار در صورت جراحت به سختی دوباره به چرخه طبیعت بازمی گردند چرا که فصل یادگیری شکار را از دست داده اند، اما گونه‌های بالغ به علت فرا گرفتن چگونگی شکار در صورت جراحت و به دست آوردن مجدد بهبودی دوباره می‌توانند در طبیعت زندگی خود را ادامه دهند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار