یک متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج : یک‌بار که به مناطق روستایی استان رفته بودیم، متوجه شدیم خیلی از خانه‌ها مدت ‌هاست‌که گوشت مصرف نکرده اند و مردم فقط غلات می‌خورند، همین نشان می‌دهد مردم دچار سوءتغذیه هستند.
کد خبر: ۹۷۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰ 13 July 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، وضعیت شیوع بیماری کرونا در دنیا محققین و دانشمندان را به فعالیت و تحقیقات بیشتر پیرامون جوانب این بیماری بر جامعه وادار کرده است . موضوع بسیار مهم در این پاندومی ، به سلامت و حفظ جان و پس از آن تاثیرات پیرامونی ان که ناشی از همین موضوع سلامت و حفظ جان است ، مربوط می شود . مواردی مانند تاثیر بر شغل و درآمد که در یک مسیر دوباره خود به عاملی برای افزایش یا کاهش میزان مرگ و میر یا شدت اثرگذاری بیماری بر افراد می شود ! به زبان ساده تر معمولا جوامع و افرادی که از بنیه مالی خوب و تغذیه مناسب برخوردار نباشند بیشتر از این بیماری متاثر می شوند ! حال اینکه پاندومی حال دنیا بیشترین ضربه را به مشاغل عمومی تر و کم درامد وارد کرده و عده ی یادیرا که درآمد ثابت نداشته اند به نوعی نیازمند حمایت و کمک کرده است.
براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ، سوءتغذیه یا همان دریافت کم یا زیاد نوع خاصی از مواد مغذی ، عامل ۴۵ درصد از کل موارد مرگ‌ومیر کودکان در سراسر جهان است.
در بخش هایی از گزارش همشهری به موضوع 8 استان متاثر از کرونا آمده است : سوءتغذیه به‌دلیل چالش های اقتصادی در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، بوشهر و خراسان جنوبی شیوع زیادی دارد. در دورانی که کرونا در صدر اخبار جهان است، صحبت کردن از سوءتغذیه شاید عجیب باشد، اما این 2معضل سلامتی می‌توانند از جنبه‌های مختلفی به هم مربوط باشند.
فقط کافی است به فهرست استان‌هایی که بیشتر از همه درگیر کرونا هستند، نگاه کنیم، آن وقت خواهیم دید این فهرست شامل همان استان‌هایی است که سوءتغذیه بالایی دارند.براساس تحقیقات وزارت بهداشت، در کرمان 11هزار و800، خراسان جنوبی 7هزار و971، ایلام 2هزار، بوشهر 2هزار و 300، خوزستان 2هزار، سیستان‌وبلوچستان ۱۲هزار و500 و در کهگیلویه‌‎وبویراحمد 2هزار کودک سوءتغذیه دارند.
پس از شناسایی 8 استان دچار ناامنی شدید غذایی، طرحی با اهداف ویژه برای مقابله با این مشکل با عنوان «باغ» تعریف شد و حالا دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور مشغول اجرای آن هستند. با این حال و در شرایطی که برخی کشورها مانند انگلستان طرح‌های پیشگیری از کرونا را با ارائه مکمل ویتامین دی در میان بیماران و سالمندان انجام داده‌اند، در ایران از چنین طرح‌هایی خبری نیست.
کرونا در 8 استان
وضعیت کرونا در استان‌های دارای سوءتغذیه شدید خوب نیست و همه آنها در 2ماه گذشته شهرهای قرمز داشته‌اند. از وخامت اوضاع سیستان‌وبلوچستان همگان آگاهند، کرونای دلتا در این استان جنوب‌شرق کشور بیداد می‌کند و آمارهایش در همه زمینه‌ها بالاست. در بوشهر شرایط بسیار پرنوسان است و به‌دلیل جمعیت کثیر مسافران خارجی و همسایگی با هرمزگان، شهرهای استان مدام قرمز و نارنجی می‎شوند. ایلام اما زمانی تنها نقطه قرمز غرب کشور بود، حالا نه فقط اوضاع شهرهای این استان که وضعیت استان‌های همسایه هم بحرانی است. هرمزگان و کرمان هم بین سیستان‌وبلوچستان و بوشهر گرفتار ویروس شده‌اند.
هرمزگان مدت‌هاست شرایط قرمز کرونایی دارد و کرمان هم به‌دلیل همسایگی با این استان‌ها دوباره به وضعیت وخیم کرونایی برگشته است. در خراسان جنوبی فقط شهر نهبندان قرمز است، اما به‌گفته مسئولان روند بیماری صعودی و ممکن است باقی استان هم به سرنوشت نهبندان دچار شود.کهگیلویه‌وبویراحمد هم که مدت‌ها بود شرایط آرامی را تجربه می‌کرد اکنون شهرهایی به رنگ قرمز دارد و وضعیت افزایشی ابتلا به بیماری در آن هشداردهنده است. خوزستان در گوشه جنوب‌غرب، بارها بحران کرونا را تجربه کرده و اکنون در جوار همسایگانی که همه یکدست قرمز شده‌اند، نگران از بروز فاجعه‌ای جدید است.‌
کرونا و سوء تغذیه در کهگیلویه و بویراحمد
گرچه آمار سوءتغذیه را بیشتر درباره کودکان ارائه می‌دهند، اما در کهگیلویه‌وبویراحمد نه فقط کودکان که بسیاری از بزرگسالان و سالمندان به‌ویژه در نقاط دورافتاده استان دچار سوءتغذیه هستند. اکنون با افزایش شهرهای قرمز کرونایی استان و شیوع کرونای دلتا، بسیاری از مبتلایان به سوءتغذیه در خطر ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند.
یک متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج می‌گوید:‌ سیستم ایمنی بدن برای عملکرد بهتر به عناصر طبیعی و ویتامین‌ نیاز دارد و مثلا برای تکثیر سلولی ویتامین دی موردنیاز است.
جان‌محمد ملک‌زاده با بیان اینکه سوءتغذیه در هر شکلی می‌تواند موجب تضعیف بدن شود و احتمال ابتلا به انواع ویروس‌ ازجمله کرونا را افزایش دهد، گفت: در روستاهای دورافتاده کهگیلویه‌وبویراحمد بسیاری از بزرگسالان هم به سوءتغذیه دچارند. یک‌بار که به مناطق روستایی استان رفته بودیم، متوجه شدیم خیلی از خانه‌ها مدت ‌هاست‌که گوشت مصرف نکرده اند و مردم فقط غلات می‌خورند، همین نشان می‌دهد مردم دچار سوءتغذیه هستند.
وی با بیان اینکه به‌طور قطع سوءتغذیه می‌تواند فرد را دچار فرم‌های شدیدتری از کرونا کند، ادامه می‌دهد:برآیند سوءتغذیه به سمت تضعیف سیستم ایمنی است. در این شرایط، بیمار در مواجهه با تعداد کمی از ویروس مبتلا می‌شود، طول دوره درمان او طولانی‌تر و عوارض بیماری به‌ویژه نارسایی تنفسی در او بیشتر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج درباره نقش مکمل‌ها در افزایش سیستم ایمنی افراد در مواجهه با کرونا هم می‌گوید: مکمل‌درمانی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد، اما باید توجه داشت استفاده بیش از اندازه یا خودسرانه از ویتامین‌‎ها هم می‌تواند مشکلات خاص خود را به‌دنبال داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار