رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: متأسفانه ۱۰ درصد مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در سطح شهر ملایر هنوز با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد نبستند و برخی از این مراکز، پس از پایان ساعت کاری خود، کیسه‌های زرد رنگ که حاوی زباله‌های عفونی هستند را در کیسه‌های مشکی قرار داده و در سطل زباله می‌اندازند.
کد خبر: ۹۷۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶ 19 July 2021
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: متأسفانه ۱۰ درصد مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در سطح شهر ملایر هنوز با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد نبستند و برخی از این مراکز، پس از پایان ساعت کاری خود، کیسه‌های زرد رنگ که حاوی زباله‌های عفونی هستند را در کیسه‌های مشکی قرار داده و در سطل زباله می‌اندازند.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایسنا، بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی از آن برای حائز اهمیت است که رهاسازی و دفن این قبیل زباله‌ها، تهدید جدی برای سلامت مردم و جامعه محسوب می‌شود و اگر نسبت به آن‌ها حساس نباشیم، در آینده‌ای نه چندان دور، عوارض ناگوار آن متوجه همگان خواهد بود.

پس از آنکه معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در اردیبهشت ماه سال گذشته از عدم همکاری مطب‌های ملایری با محیط زیست و سازمان پسماند برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خبر داد، به گفته مسئولان امر، مطب‌های ملایری در آبان ماه ۹۸ با شرکت سبز الوند به‌منظور جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد بستند، اما به‌دلیل مشکلاتی از قبیل کم کاری و عدم مراجعه نمایندگان این شرکت، تا آن زمان زباله‌های ویژه توسط این شرکت جمع‌آوری نمی‌شد و پس از حل این مشکلات، در حال حاضر شرکت به کار خود ادامه می‌دهد و مشغول جمع‌آوری زباله‌های عفونی از مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی سطح شهر است.

اما همین چند هفته پیش مردم چندین مرتبه شاهد رهاسازی بخشی از زباله‌های عفونی در سطح شهر و به‌ویژه پارک چمران (محل استقرار چندین مطب و کلینیک پزشکی) بودند و باید گفت این داستان همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در تشریح ضوابط و روش‌های مدیریت پسماند ویژه می‌گوید: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند‌های ویژه بر عهده تولیدکننده است یعنی مطب‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی موظف به مدیریت صحیح و اصولی پسماند‌های ویژه هستند و شهرداری هیچ مسئولیتی در مدیریت پسماند‌های ویژه یا صنعتی ندارد.

عباس نجاری در گفتگو با ایسنا، ادامه می‌دهد: بی‌خطرسازی این پسماند‌های ویژه توسط دستگاه‌های بی‌خطرساز انجام می‌شود و با توجه به هزینه بالای این دستگاه‌ها، شرایط نگهداری و نظارت بر نحوه کارکرد آنها، هر کلینیک یا مطبی نمی‌تواند به‌صورت مستقل دستگاه را خریداری کند.

به گفته نجاری برخی شرکت‌های فعال در زمینه جمع‌آوری و بی‌خطر سازی پسماند‌های ویژه در سطح کشور ایجاد شدند که با فراهم سازی تجهیزات لازم و بر اساس ضوابط مدیریت پسماند‌های پزشکی، بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را انجام می‌دهند. در استان همدان نیز با تصویب کارگروه مدیریت پسماند استان، دستگاهی با ظرفیت بالا برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر بهار مستقر شد.

او تصریح می‌کند: این شرکت موظف است زباله‌های ویژه مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی را با دریافت مبلغی بسیار جزئی از پزشکان، جمع‌آوری و بی‌خطرسازی کرده و سپس برای دفن به شهرداری شهر همدان تحویل دهد.

عدم استقبال برخی پزشکان از عقد قرارداد با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی

نجاری به عدم استقبال بسیاری از پزشکان از این طرح اشاره و خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بسیاری از پزشکان در سطح شهر به بهانه‌هایی از جمله عدم کارکرد مناسب و یا هزینه بالای جمع‌آوری با این شرکت قرارداد نبستند و در نتیجه با وجود تأکید کارگروه پسماند شهرستان بر اجرای درست مصوبات، این مصوبات اجرا نمی‌شد.

او با بیان اینکه سال گذشته بسیاری از پزشکان حاضر به عقد قرارداد با شرکت برای جمع‌آوری پسماند‌های عفونی نشدند، می‌گوید: پس از این اتفاق، در چند نوبت گروهی شامل نماینده شهرداری، نماینده شبکه بهداشت و درمان، کارشناس محیط زیست، نماینده فرمانداری و نماینده دادستان از مطب‌ها و مراکز بهداشتی خصوصی بازدید کرده و گزارشی را به دادستانی ارائه دادند. دادستان نیز به جد خواستار مدیریت صحیح پسماند‌های عفونی بخش خصوصی شد.

مهلت کوتاه برای ساماندهی پسماند‌های ویژه

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر قبل از انتشار عکس‌هایی در فضای مجازی مبنی بر رهاسازی زباله‌های عفونی در حاشیه پارک چمران ملایر، کارگروه اورژانسی مدیریت پسماند به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر تشکیل و به سازمان نظام پزشکی شهرستان مهلت کوتاهی برای ساماندهی پسماند‌های ویژه داده شد. در حال حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد پزشکان بخش خصوصی با این شرکت برای جمع‌آوری زباله‌های ویژه قرارداد بستند.

نجاری خاطرنشان می‌کند: قرار است اسامی مطب‌ها و مراکز خصوصی که هنوز با شرکت قرارداد نبستند، توسط سازمان نظام پزشکی به ما معرفی شود تا پس از انجام بازدیدها، گزارشی به دادستانی ارائه دهیم.

کیسه‌های زرد‌ی که در کیسه‌های مشکی جا خوش می‌کنند

او در پاسخ به سوألی مبنی بر چگونگی مدیریت پسماند‌های عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه‌هایی که با این شرکت قرارداد نبستند، می‌گوید: زباله‌های ویژه باید در نایلون‌های زرد رنگ حمل شود و نوع پسماند، تاریخ تولید و حجم آن مشخص باشد تا کارگران بخش تنظیف شهرداری در صورت مواجه با این زباله‌ها، بدانند با چه نوع زباله‌ای مواجه هستند.

نجاری با بیان اینکه در هر مطب یا کلینیک خصوصی علاوه بر پسماند ویژه، مقداری پسماند عادی تولید می‌شود، می‌افزاید: بررسی‌های ما نشان داد که متأسفانه تعدادی از این مراکز، پس از پایان ساعت کاری خود، کیسه‌های زرد رنگ که حاوی زباله‌های عفونی هستند را در کیسه‌های مشکی قرار داده و در سطل زباله می‌اندازند.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در این صورت کارگر شهرداری نمی‌داند که با چه چیزی مواجه است و تصور می‌کند این زباله، زباله عادی است در حالی‌که در این کیسه مشکی سر سرنگ، محیط کشت، پانسمان یا نمونه خون وجود دارد و بسیاری از بیماری‌های عفونی را منتقل می‌کند.

او اضافه می‌کند: طبق قانون، نظارت بر مدیریت پسماند‌های پزشکی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان است و محیط زیست ناظر بر عملکرد شبکه بهداشت است. پس باید نظارت‌های جدی‌تر و دقیق‌تری در این خصوص وجود داشته باشد.

۸۰ مطب، آزمایشگاه و کلینیک خصوصی در ملایر با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد دارند

این در حالی است که مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر از عقد قرارداد بیش از ۸۰ مطب، آزمایشگاه و کلینیک خصوصی در ملایر با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این شرکت موظف است هفته‌ای دو تا سه بار به مطب‌ها مراجعه کرده و زباله‌های ویژه را جمع آوری کند. در برخی مطب‌ها که زباله بیشتری تولید می‌کنند، هفته‌ای سه بار و برخی دیگر مانند روانپزشکان و چشم پزشکان که زباله ویژه کمتری دارند، هفته‌ای یک بار جمع‌آوری زباله توسط این شرکت انجام می‌شود.

دکتر محسن ترکاشونددر گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه رهاسازی این زباله‌ها در معابر عمومی جرم تلقی می‌شود، می‌افزاید: شبکه بهداشت و درمان به جد پیگیر این مسئله است و با عاملان آن برخورد می‌کند. مردم، نیروی انتظامی، شهرداری یا کارشناسان محیط زیست نیز می‌توانند با اطلاعات دقیق و موثق در شناسایی این فرد یا افراد به ما کمک کنند.

جمع‌آوری و مدیریت زباله‌های ویژه وظیفه شهرداری نیست

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری ملایر نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مردم تصور می‌کنند که جمع‌آوری و مدیریت هر نوع پسماندی در سطح شهر به عهده شهرداری‌هاست این در حالی است که قانون مدیریت پسماند وظایف ارگان‌های مختلف را در مدیریت پسماند‌ها تفکیک کرده و به‌طور کلی پنج نوع پسماند تعریف کرده است که مدیریت و جمع‌آوری هر یک از این پسماند‌ها متولی خاص خود را دارد.

به گفته مجتبی داوری از پنج نوع پسماند عادی، پسماند کشاورزی، پسماند صنعتی، پسماند ویژه و پسماند درمانی، شهرداری تنها موظف به جمع‌آوری و مدیریت پسماند عادی یعنی دور ریز غذاها، میوه‌ها و به‌طور کلی پسماند‌های تولیدی توسط خانوارهاست.

داوری تصریح می‌کند: به‌طور مثال وظیفه مدیریت پسماند‌های درمانی با تولید کنندگان این نوع پسماند یعنی مجموعه بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و مطب پزشکان است. البته در صورت بی‌خطر سازی این نوع پسماندها، آن‌ها به پسماند عادی تبدیل شده و در این صورت توسط شهرداری‌ها جمع‌آوری می‌شوند. در حال حاضر نیز شهرداری ملایر یک خودرو مخصوص برای حمل پسماند‌های درمانی بی‌خطرسازی شده توسط بیمارستان‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، اینطور که به نظر می‌رسد جمع‌آوری زباله‌های عفونی به‌صورت منظم و هفتگی انجام می‌شود، اما هنوز ۱۰ درصد مطب‌هایی که با شرکت جمع‌آوری پسماند‌های ویژه هیچ قراردادی ندارند، زباله‌های عفونی خود را در کیسه‌های مشکی که مخصوص زباله‌های عادی است جاسازی کرده و در سطل‌های زباله می‌اندازند و در نهایت با رهاسازی این زباله‌های خطرناک در سطح شهر، علاوه بر کارگران بخش تنظیف شهرداری و زباله گردها، پس از بیماری کرونا انتقال بسیاری بیماری‌های خطرناک از طریق این زباله‌ها، قوز بالای قوز خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار