بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از مجموع ۵۲ هزار هکتار از باغ های استان در سه سال اخیر شناسنامه دار شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 16 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌شمالی، صفدر صفدری اظهار کرد: هدف از اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ‌ها، هویت بخشی یکپارچه به عرصه‌های باغبانی، ایجاد ارتباط موثر و پایدار با تولید کنندگان زیر بخش، تدوین بانک جامع اطلاعاتی در این حوزه، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات باغی، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و آفت کش‌ها و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغی است.

وی افزود: اینک تنها ۱۰ درصد از باغ‌های خراسان شمالی شناسنامه دار شده است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان امسال باید این سطح به ۳۵ درصد افزایش یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تمامی خدمات و تسهیلات، یارانه‌های دولتی از جمله نهاده‌های کودی، سوخت، بیمه و به سایر موارد با اولویت در اختیار کشارزان که دارای شناسنامه باغ هستند قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: مساحت باغ، نوع درختان، ارقام و تمامی اطلاعات و داده‌های لازم در شناسنامه باغ درج می‌شود و مهمترین موارد این طرح اطلاعات و داده‌هایی در خصوص تولید میوه و انواع گیاهان دارویی است که صادر خواهد شد.

صفدری تصریح کرد: امسال ۹۰ تن گیلاس به کشور روسیه صادر شد که اگر باغ‌های استان دارای شناسنامه باشند زمینه مناسب صادرات بخشی از محصولات باغی این خطه که از نظر کیفیت نیز بسیار مناسب است، فراهم خواهد شد.

وی گفت: برنامه ریزی می‌کنیم تا این طرح توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شود که کارشناسان آن به پهنه‌ها مراجعه خواهند کرد و از باغداران می‌خواهیم که در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند تا از مزایای طرح برخوردار شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این طرح با کاداستر متفاوت است چرا که در طرح کاداستر تنها مساخت و موقعیت زمین مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی از گستره باغ‌های استان با ۵۲ هزار هکتار برداشت و در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می‌شود.

انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری با توجه به شرایط اقلیمی در این استان به عمل می‌آید که از مجموع محصولات تولیدی انگور، سیب و گیلاس دارای رتبه‌های کشوری به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

از ۵۹‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۶ گونه آن باغی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب ها: خراسان‌شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار