زنان روستایی می‌توانند با هنرمندی در زمینه تولیدات کشاورزی و صنایع‌دستی و داشتن شغل مناسب نقش بسزایی در رونق اقتصادی روستا و حتی شهرستان داشته باشند اما درحال حاضر در گرمه این نقش آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶ 04 December 2023

 به گزارش تابناک خراسان شمالی، حضور بانوان هنرمند یکی از مواردی است که می‌تواند در روستاها به اشتغال منجر شود. زنان روستایی نقش کلیدی و مهمی در صنایع‌دستی و هنری ایفا می‌کنند و حتی برخی از مهم‌ترین مشاغل و بازارچه‌های روستایی به‌واسطه هنر زنان در روستاها اداره می‌شود.

 زنان روستایی می‌توانند با هنرمندی در زمینه تولیدات کشاورزی و صنایع‌دستی و داشتن شغل مناسب نقش بسزایی در رونق اقتصادی روستا و حتی شهرستان داشته باشند اما درحال حاضر در گرمه این نقش آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته است.

 اگرچه ممکن است این موضوع مبهم و یا حتی گاهی کم‌رنگ انگاشته شود؛ اما هنر و صنایع‌دستی یک بانوی هنرمند می‌تواند مشکلات بسیاری از قبیل بیکاری، پایین‌بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد روستا را به‌راحتی جبران کرده و موجب ایجاد درآمد، اشتغال‌زایی، امرارمعاش و رونق اقتصادی برای روستا شود.

 نبود وام خوداشتغالی تسهیلات کم‌بهره

 یکی از بانوان روستای دشت درباره وام خوداشتغالی بانوان اظهار کرد: ما در روستا می‌خواهیم مرکز کسب درآمد راه‌اندازی کنیم و فرمانداری برای راه‌اندازی کسب‌وکار و دریافت وام از بنیاد برکت وعده‌هایی داده‌اند؛ ولی متأسفانه می‌گویند بودجه و زمان پرداخت وام معلوم نیست.

 ایمانی یکی از بانوان سرپرست خانوار روستای شورک افزود: برای ایجاد شغل آن‌قدر به ادارات مختلف مراجعه کردم؛ اما دست‌خالی برگشتم.

 وی ادامه داد: وام‌های اشتغال ویژه روستاییان تسهیلات بسیار سختی را دارد که در توان من بی‌سرپرست نیست.

 نبود بازار فروش صنایع‌دستی

خانی از اهالی روستای رباط عشق نیز دراین‌رابطه گفت: مشکل اصلی بانوان روستا بی‌سوادی و کم‌سوادی آنان است و اگر صنایع‌دستی هم آماده می‌کنند بازار فروش ندارد برای همین بیشتر بانوان با یارانه دولت روزگار می‌گذرانند.

 رحیمی یکی از قالیبافان است که تصریح کرد: بازار فروش محصولات صنایع‌دستی به‌قدری ضعیف است که بسیاری از همکارانم با حرفه قالیبافی خداحافظی کرده‌اند.

 عدم اختصاص بیمه تأمین اجتماعی ویژه زنان روستایی

 یکی از بانوان قالیباف در روستای دشت گفت: حدود ۴ سال بیمه تأمین اجتماعی برایم فعال بود و همین مورد انگیزه‌ای برای کار و شغلم بود؛ اما چند سالی است بیمه را قطع کرده‌اند و از مسئولان مربوطه خواستاریم به مشکل ما رسیدگی کنند.

 علی نیا یکی از بانوان چرم‌دوز روستای دشت افزود: این حرفه را به مدت ۳ سال است شروع کرده‌ام و خیلی علاقه‌مند هستم بارها برای نداشتن بیمه تأمین اجتماعی به اداره میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری گرمه مراجعه کرده‌ام؛ ولی پاسخ درستی دریافت نکرده‌ام.

 وحید محمودی فر، مسئول اداره میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گرمه اظهار کرد: برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی که سهم دولت در پرداخت حق بیمه هنرمندان حدود ۷۷ درصد است ساله‌ای قبل حدود ۲۰ نفر از هنرمندان فعال شهرستان بیمه شدند؛ ولی بیمه به بهانه‌های مختلف اکثر بیمه‌ها را قطع کرد و اکنون فقط ۴ هنرمند بیمه شده در حوزه صنایع‌دستی داریم.

 وی گفت: بهانه اصلی دولت قبل برای قطع بیمه‌ها عدم تأمین اعتبار بودجه سنگین این کار بود؛ ولی در دولت وقت اقداماتی صورت‌گرفته و اسامی هنرمندان فعال این حوزه به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده تا بیمه‌ها پرداخت و برقرار شود.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمه افزود: هر چند که چندین و چند بار اعلام کردیم که بیمه روستایی و عشایر با مبالغ خیلی پایین‌تر برای هنرمندان صنایع‌دستی امکان برقراری دارد که هیچ یک از هنرمندان استقبال نکرده‌اند باوجوداینکه این بیمه هم خدمات درمان و هم بازنشستگی دارد.

 اقدس چوب‌تراش رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی گرمه گفت: ما در بحث مشاغل خانگی و تسهیلات تبصره ۱۶ در خدمت مردم هستیم و البته دستگاه‌های اجرایی دیگر تسهیلات مربوط به خود را دارند و ما به‌عنوان دستگاه ناظر هستیم.

 زنان روستایی در توسعه پایدار کشور نقش مهمی دارند و آموزش و افزایش مهارت‌های آنان باید در رأس برنامه‌های دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار