تشییع باشکوه پیکر ۳ شهید از شهدای خوشنام کشور توسط مردم قدرشناس شهرهای مختلف خراسان‌شمالی و عطر حضور این شهدا حال و هوای استان را به‌گونه‌ای رقم زد که بهشتی دیگر برای این دیار به ارمغان آورد.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶ 17 December 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، زینب جوان، حضور شهدای سرافراز که از عصر یکشنبه هفته گذشته از شهرستان فاروج آغاز شده بود، با استقبال پرشور قشر‌های مختلف جامعه روبرو شد.

پس از حضور در دیگر شهرستان‌ها و مراسم‌های از قبل اعلام شده حال در سالروز شهادت مادر شهیدان حضرت زهرا (س) این ۳ سبک‌بال عاشق با حضور خود در مرکز استان خراسان شمالی رنگ و بوی دیگری به کوچه‌پس‌کوچه‌ها داده‌اند.

آری مردان بی ادعایی که خود را از زنجیر‌های اسارت روح رهاندند و از تعلقات دنیوی دل کندند و بر میدان مبارزه حق علیه باطل گام نهادند؛ شهدا و بزرگ‌مردان این‌گونه‌اند جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا آشیانه‌ای ویران نشود.

اینان همان یوسفان بازگشته به کنعان‌اند که با ورودشان کلبه احزان بسیاری از خانواده‌های چشم‌انتظار را روشن کرده‌اند و حضورشان عطر معنویت و رنگ خدایی را به این مرزوبوم هدیه داده‌اند.

فرشتگانی که هیچ نام و نشانی از آن‌ها نیست شاید لحظه دیدار با خداوند این‌طور خواسته‌اند و عهد کرده‌اند جاویدالاثر بمانند؛ حال از راه دور و سبک‌بال آمده‌اند و مهمان مردمانی از سرزمین آفتاب هستند به‌راستی که مردم این دیار برای استقبال از این پرستو‌های عاشق سنگ تمام گذاشتند

حضور خیل جمعیت در آیین استقبال و وداع با شهدا، یادآور دوران هشت سال دفاع مقدس بود دورانی که در کنار یکدیگر بدون واهمه از دشمن درس ایثار، ازخودگذشتگی، شجاعت و مقاومت را به آیندگان دادند.

بدون شک آن‌هایی که امروز در این مراسم حضور دارند دل‌هایشان را با بزرگ‌مردان تاریخ رهسپار بهشت کردند.

به هر طرف که می‌نگری در این هوای سرد، حال و هوای عجیبی است بی دعوت آمده‌اند به کدامین بهانه رهسپار خیابان‌ها شده‌اند آخر با پای خود نیامدند دل آورده‌اند، گویی سال‌ها چشم‌انتظار این عزیزان بودند تا مراسم استقبال را هرچه باشکوه برگزار کنند.

از تمامی اقشار و گروه سنی حضور دارند چشمانشان بارانی است؛ بوی اسپند و گلاب و نوای صلوات آسمان را مجاب کرده تا دیگر فرشتگان هم با این لاله‌های زهرایی همراه شوند.

کمی به گذشته نه‌چندان دور که برویم و لحظهٔ وداع مادر و فرزند را تصور کنیم، کسی نمی‌داند وقتی مادر این عزیزکرده‌ها برای جنگ حق علیه باطل از زیر قرآن رد کرده بود چند سال داشتند و اکنون که بازگشته‌اند چندساله دارند، اما مردم این سرزمین با برگزاری مراسم‌های باشکوه در سرتاسر استان سنگ تمام گذاشتند به‌راستی که زیبنده این کبوتران عاشق است.

دمی با مردان آسمانی

چند روزی است مردم شهیدپرور دیار قومیت‌ها آغوششان را برای این پرستو‌های خونین بار باز کرده‌اند و نه‌تن‌ها در مرکز استان بلکه در جای‌جای این خطه مردمانی همچون مادر اشک می‌ریزند.

اما امروز روز موعود است روزی که این سه شهید بزرگوار بعد از سال‌ها مراسمی که در خور آن‌ها است برگزار می‌شود گویی همین دیروز بود که این مسافران راهی میدان نبرد شدند و اکنون بازگشته‌اند، با اینکه هنوز بی‌نشان هستند؛ اما برای مردم این سرزمین نه بلکه برای تمامی ایرانیان نام‌آشنا دارند.

اینجا عطر بهشت سرمستت می‌کند. بهشتیان گویا به مشایعت آمده‌اند؛ اما نه اینجا ملائک به استقبال مردان آسمانی آمده‌اند که گاه لب‌تشنه و تن خسته به استقبال شهادت رفته‌اند.

چه ستودنی است هریک غرق در دلدادگی است به‌نوعی ارادت خود را نشان می‌دهند جای‌جای این مراسم دیدنی و وصف‌ناپذیر است.

هرکدام از جمعیت تلاش می‌کردند تا خود را به تابوت این شهیدان برسانند، اما استقبال و حضور مردم آن قدر زیاد بود که رسیدن به این مهم برای بسیاری از آن‌ها سخت می‌شد.

جوانان و نوجوانانی که با سربند‌های یا حسین (ع) و یا فاطمه (س) برای بوسه بر تابوت پیکر مطهر این شهیدان دفاع مقدس اشک ماتم می‌ریختند نیز از جلوه‌های خاص و باشکوه آیین استقبال این سه بزرگ‌مردان تاریخ بود.

در میان جمعیت مادران و پدران قامت خمیده‌ای را می‌بینی که هنوز هم تابلوی عکس فرزندشان را به سینه چسبانده و امید دارند آن که درون این تابوت‌ها آرام‌گرفته همان پاره تنشان است که بیش از ۳۰ سال است که هنوز به خانه بازنگشته‌اند.

وای از این حسرت، از این دلتنگی بزرگ، غم هجران چه هنگام به پایان می‌رسد از این فاصله‌ای که بین بودن و نبودن، ماندن و رفتن بود و اکنون به یک پلاک خلاصه شده است؛ و ما که میراث‌دار بار امانت آسمانیم، با بغض و آه و ناله آمده‌ایم تا در بدرقه شهدای گمناممان شاید پروبال ملائک، گونه‌های سوخته‌مان را التیام بخشیم.

دختران جوانی در تلاش‌اند تا با نوشتن جمله‌ای بر روی تابوت‌ها از آن‌ها می‌خواهند که آنجا در کنار مادرشان زهرا (س) برایش شفاعت‌نامه‌ای بگیرند.

کوچه‌ها و خیابان‌ها شهرستان بجنورد و مسیر استقبال از این شهیدان امروز تصویری از شکوه عاشقانه کربلا و صحنه اشک‌ها و حسرت مادران داغداری بود که به عشق حسین و ارادت به ساحت این بزرگ‌مردان نوای دلنشین «راه شهدا ادامه دارد» را می‌سرودند

به‌راستی که مردم این دیار با حضور خود حماسه‌ای دیگر آفریدند و بار دیگر به جهانیان فهماندند که راه شهدا ادامه دارد و این بزرگ‌مردان تاریخ از یاد‌ها فراموش نخواهند شد و همچنان نامشان جاودانه است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار