رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: موضوع عوارض و نحوه تعیین و تکلیف آن باعث سردرگمی فعالان شده است و باید بازنگری و بازبینی درباره دلایل کاهش صادرات انجام شود.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴ 04 March 2024

به گزارش تابناک زنجان، مهدی رنگ‌رونا امروز (۱۴ اسفند ماه) با اشاره به میزان صادرات ۹ ماهه استان از گمرک استان و مقایسه آن با مدت مشابه، اظهار کرد: از سایر گمرک‌ها (یعنی عبور کالا‌های استان از سایر کمرگ‌ها) ۱۵ درصد کاهش داشتیم.

وی با بیان اینکه عوارض صادرات و مالیات علی‌الحساب از صادرات، از مواردی است که در کاهش صادرات نقش داشته است، گفت: ما مشکلی با گرفتن عوارض صادرات نداریم. باید رقم، ساز و کار و نحوه تعیین و دریافت عوارض روشن، دقیق و کارشناسی‌شده باشد، ولی در عمل، چنین چیزی را شاهد نبودیم.

رنگ‌رونا اظهار کرد: مالیات علی‌الحساب از صادرات در هیچ کشوری وجود ندارد و همین موضوع صادرات و تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داده است. نرخ ارز هم چالش دیگر صادرات است. برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که کالا را به نرخ آزاد بخرد، ولی برای رفع تعهد ارزی با نرخ نیمایی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه درباره سیب درختی که استان زنجان یکی از تولیدکنندگان آن است، خبر‌های خوبی از صادرات این محصول خواهم شنید، بیان کرد: ۳۶ قلم صادراتی در استان داریم که این مقدار افزایش پیدا کرده است. در سال‌های گذشته تنها مقصد صادراتی ما ترکیه بود، اکنون از استان زنجان به حدود ۳۶ کشور صادرات انجام می‌شود.

او با اشاره به تنوع سبد صادراتی و روند مثبت دولت در کسب درآمد غیرنفتی، درباره صادرات محصولات کشاورزی استان، گفت: نگهداری، نبودن صنایع تبدیلی و حمل و نقل، ورود تجار را به این حوزه سخت‌تر کرده است. در محصول سیب زمینی دچار مشکل هستیم، چون تولید مازاد داریم و به‌لحاظ کیفیت گاهی مطلوب نیست.

وی تاکید کرد: باید به سمت تولید کالای سالم و با کیفیت صادراتی برویم، اگرچه درباره سیب زمینی استان، طرح‌های خوبی مطرح شده است که در سال‌های آینده اجرا خواهد شد، اما باید در این حوزه به سمت تولید سفارشی با کیفیت و در راستای تولید سالم با حفظ امنیت غذایی برویم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه با نگاه سرکوب‌گرانه نسبت به نرخ ارز، همین وضعیت ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: حوزه صادرات از این موضوع تاثیرگذار و تاثیرپذیر است.

وی با اشاره به سفر هیات تجاری اقتصادی ایران و زنجان به هند، بیان کرد: سطح تجارت با این کشور افزایش پیدا خواهد کرد. در زمینه کشاورزی، صنایع غذایی، فلزات سنگین، صنایع دستی، نساجی و سایر حوزه‌ها، میان هیأت تجاری استان با هیأت تجاری هند مسائلی مطرح شد و تفاهم‌نامه و قرداد‌هایی برای صادرات با این کشور بسته شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تجاری دبی و اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در حاشیه روز ملی فناوری ایران در نمایشگاه جیتکس دبی، گفت: امضای این تفاهمنامه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات از استان زنجان یا صادرات دوباره محصولات تولیدی به مناطق مختلف جهان باشد. از طرفی در نمایشگاه‌های داخلی هم شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی دیدیم که می‌توانند برای آینده تجارت استان موثر باشند. تربیت تجار خوب یکی از برنامه‌های این مرکز است.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار