اعضای شورای شهر تهران، شهرداری تهران را ملزم کرد طی مدت ۶ ماه لیست برج های نا ایمن پایتخت را تهیه و به شورا ارائه کند.
کد خبر: ۵۱۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 17 October 2017
 در جریان چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران طرح دو فوریتی با عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن بلندمرتبه شهر تهران اعم از مسکونی و غیر مسکونی و رفع خطر احتمالی با قید دو فوریت با امضای ۱۸ نفر از اعضای شورای شهر تهران به هیأت رئیسه ارجاع داده شد.  

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص طرح اشاره شده توضیح داد: علی‌رغم وجود الزامات بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که شهرداری‌ها را مکلف می‌کند اقدام به رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن کند و اگر اخطارهای شهرداری منجر به اقدام از سوی مالک نشود شهرداری رسما وارد کار شده و پس از آن می‌تواند از مالک ۱۵ درصد اضافه دریافت کند.  

وی ادامه داد: از طرفی پس از حادثه پلاسکو شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه‌  ۱۱ بنده‌ای را در ۱۸ اسفندماه ۹۵ ابلاغ کرد و به طور مشخص برای شهرداری‌ها تکالیفی در نظر گرفته شد.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به اینکه تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران قابل توجه است، اظهار کرد: متاسفانه هیچگونه اطلاعاتی از این ساختمان‌ها در اختیار نداریم و ساختمان‌های پرخطر شبیه ساختمان پلاسکو بسیار زیاد است.  

اعطا گفت: این طرح با ۱۸ امضا به هیئت رئیسه ارسال شده است که دو موضوع در طرح مورد توجه قرار دارد یکی اینکه در یک بازه زمانی ۲ ماهه شهرداری تهران اقدام به بند ۲ مصوبه شورای عالی شهرسازی کنند و گزارش آن را به شورا ارائه کنند، ضمن اینکه در فاض دوم نیز در یک بازه زمانی ۴ ماهه برنامه عملیاتی را برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن ارائه کنند.

در ادامه حسن رسولی به عنوان مخالف طرح دو فوریت، گفت: پلاسکو در معبر اصلی بود نه معبر ٩و ١٢ متر.

رسولی ادامه داد: این طرح شهرداری را ملزم می کند که تک تک ساختمان ها را بررسی کنند اما بیشتر ساختمان ها نظامی، امنیتی، و قضایی هستند که کارشناس شهرداری که هیچ شهردار را هم به این اماکن راه نمی دهند.

رسولی با تاکید بر این که  شهردار به اندازه کافی مشکل دارد، عنوان کرد: بر دیوار کوتاه شهرداری یادگاری ننویسم، این امر فرابخشی است. مجری طرح های دبیرخانه شورای عالی شهرسازی نباشیم.

او گفت: پیشنهاد می شود به منظور تسریع ماده ١٤ قانون ۵۵شهرداری این متن جایگزین ماده واحده شود.

همچنین محمد سالاری بعنوان موافق طرح دو فوریت، بیان کرد:  همه ما نسبت به ساختمان های بلندمرتبه تهران دغدغه داریم. شهرداری ملزم است برنامه عملیاتی بدهد. می توانیم در این  برنامه نقش همه دستگاه ها را بینیم.

همچنین  قائم مقام معاون برنامه ریزی شهردار، در واکنش به مدت دو ماهه به شهرداری برای ارائه لیست ساختمان های ناایمن گفت: باید زمان متناسب با وظیفه ای باشد که بر دوش شهرداری گذاشته می شود.

او تاکید کرد: کمتر از چهار ماه امکان پذیر نیست  ساختمان های مهم و ناایمن شهر شناسایی شود.

بر اساس این گزارش بعد از تصویب دو فوریت این طرح؛ کلیات آن با تغییر متن اصلی و افزایش مدت زمان شناسایی ساختمان های نا ایمن تهران از دوماه به ۶ ماه تصویب شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار