مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، گفت: 47 درصد پرندگان شناخته شده، 25 درصد خزندگان، 8 درصد آبزیان و 20 درصد دوزیستان زیستگاه‌شان در استان تهران است که نشان از تنوع زیستی در طبیعت این استان دارد.
کد خبر: ۵۱۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ 17 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "کیومرث کلانتری" صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وزن پیدا کردن محیط‌زیست، اظهار داشت: وزن محیط‌زیست مساوی با سلامتی است از این رو همواره باید شرایط کمی و کیفی خوبی به وجود بیاید تا محیط‌زیست در وضعیت تعادل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: رشد جمعیت، توسعه صنعتی، مصرف بی‌رویه و به وجو آمدن حجم زیاد پسماندها، تغیرات آب و هوایی و غیره در سطح دنیا اهمیت موضوع محیط‌زیست را دو چندان می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به تنوع اقلیمی کشور تصریح کرد: کشور ما به لحاظ محیط‌زیستی آسیپ‌پذیر است چرا که در حال توسعه هستیم که همین مسأله بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد به علاوه به لحاظ جنگل و آب مشکلات زیادی داریم، متوسط بارندگی در کشور کمتر از یک سوم بارندگی دنیاست و میزان تبخیر نیز بالاست.

کلانتری ضمن اشاره به کاهش سرانه آب در کشور بیان کرد: 1200 مترمکعب در سال آب تجدیدپذیر داریم از این رو باید منابع را مدیریت کرد، توسعه‌ای مدنظر است که مخرب نباشد، بلکه متوازن، همه‌جانبه و پایدار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در تهران، مشکل محیط‌زیست است بیان کرد: شرایط زیستی استان تهران به شکلی است که تعادل محیط‌زیست در بعضی از پارامترها به هم خورده است، از اینرو باید در حفظ محیط‌زیست تهران همه بخش‌ها، دستگاه‌ها و آحاد مردم را نسبت به این مسأله حساس کرد و احساس مسئولیت را بالا برد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه حفظ محیط‌زیست وظیفه عمومی است که در اصل 50 قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است گفت: استان تهران جمعیتی حدود 13 میلیون و 260 هزار نفر دارد که در کمتر از 83 صدم درصد جغرافیای کشور متمرکز شده‌اند، که این مسأله قطعا باعث مشکلاتی در حوزه محیط‌زیست می‎شود.

کلانتری تأکید کرد: سازمان محیط‌زیست دستگاه نظارتی و حاکمیتی است که تدوین استاندارها، ضوابط و مقرارت را بر عهده دارد، عوامل مجری بخش‌های دیگر هستند، در این میان نقش مردم به عنوان جامعه هدف اهمیت فزاینده‌ای دارد زمانی موفق خواهیم بود که مشارکت مردمی بالا برود.

وی با اشاره به اینکه 81 سازمان مردم نهاد محیط‌زیستی فعال در استان تهران داریم عنوان کرد: این سازمان‌های مردم نهاد در راستای حفظ محیط‌زیست شکل گرفته‌ که به شکل داوطلبانه، غیرسیاسی و غیرحاکمیتی فعالیت می‌کنند این موضوع نشان از توسعه‌یافتگی و درک عمیق مردم از محیط‌زیست دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به برنامه‌های این سازمان افزود: برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران تا دو ماه آینده تدوین می‌شود؛ قانون هوای پاک در مردادماه سال جاری توسط مجلس مصوب و ابلاغ شد که مشغول تدوین آیین‌نامه‌ها مربوط به آن هستیم، این قانون فرصتی است که 26 دستگاه دولتی و حاکمیتی در آن مسئولیت دارند و سازمان حفاظت محیط‌زیست نقش نظارتی دارد.

کلانتری اظهار داشت: وظایف دستگاه‌های مختلف احصاء و به آنها ابلاغ شده است؛ ضمن اینکه کارگروه کنترل آلودگی هوا نیز قبل از ورود به 6 ماهه دوم سال آماده شده است، پلیس نسبت به فعالیت خودروهای دودزا ورود پیدا کرده، کیفیت سوخت تهران نیز باید به صورت مکتوب به سازمان منعکس شود.

وی با اشاره به اینکه پایش و نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی تهران در اولویت قرار دارد تأکید کرد: به هر میزان که واحدهای صنعتی آلاینده مزاحم شهری را در محدوده تهران مستقر کنیم به مشکلات دامن زده‌ایم، از اینرو صنایع موجود باید به سمت تکنولوژی‌های نو، های‌تک و تمرکز در شهرک‌های صنعتی حرکت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه هیچ واحد صنعتی نباید با استانداردهای محیط‌زیست مغایرت داشته باشد تصریح کرد: 424 واحد صنعتی در سال گذشته مشمول واحدهای آلاینده قرار گرفتند که یک درصد فروش آنها باید به دهیاری‌ها، بخشداری و شهرداری‌ها پرداخت شود تا برای بهبود وضعیت محیط‌زیست منطقه هزینه کنند.

کلانتری افزود: واحدهای صنعتی مستقر باید دو بار مجوز بگیرند، یکی در زمان استقرار و دیگری زمان بهره‌برداری که کارشناسان باید نظارت کنند که این واحدها در محل دارای استاندارد مستقر شوند؛ ضمن اینکه بعد از استقرار نیز باید استانداردها را رعایت کنند.

وی با اشاره به لزوم مکان‌یابی و ظرفیت قابل تحمل واحدهای صنعتی، عنوان کرد: در سال گذشته 89 روز کیفیت هوا ناسالم بوده و در 6 ماهه اول سال جاری 21 روز هوای ناسالم داشتیم؛ در همین زمینه برای فعالیت‌هایی که مخاطب زیادی دارند از اواسط آبان تا بهمن ماه بر اساس قانون هوای پاک محدودیت ایجاد می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، بیان کرد: 30 درصد جغرافیای استان تهران را مدیریت و حفاظت می‌کنیم؛ در استان تهران 3 پارک ملی، 3 منطقه حفاظت شده، 3 اثر طبیعی ملی و 3 منطقه شکار ممنوع داریم که در مجموع با بخش‌هایی از جغرافیای مازنداران، سمنان، البرز و قم که حفاظت می‌کنیم به 47 درصد می‌رسد.

کلانتری با اشاره به جغرافیای محیط‌ زیستی استان، اظهار داشت: 47 درصد پرندگان شناخته شده، 25 درصد خزندگان، 8 درصد آبزیان و 20 درصد دوزیستان زیستگاه‌شان در استان تهران است که نشان از تنوع زیستی در طبیعت این استان دارد.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار