عضو شورای اسلامی استان زنجان:
-عضو شورای اسلامی استان زنجان گفت: واگذاری تعیین سقف نرخ عوارض توسط وزرات کشور، موضوعی است که با روح قانون اساسی مغایر است.
کد خبر: ۹۲۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 10 December 2020

حسین فرامرزلو در گفتگو با خبرنگار مهر، با یادآوری اینکه لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار مجلس قرار دارد، افزود: متاسفانه در ماده ۵۳ آن شاهد هستیم که تعیین سقف نرخ عوارض بر عهده وزرات کشور گذارده شود که این موضوع علاوه بر مغایرت با روح قانون اساسی در راستای تفویض اختیارات امورات محلی بر عهده شوراهای اسلامی محول شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که مجلس و دولت برای تسریع در انجام امورات مرتبط با مردم باید به دنبال تمرکززدایی باشد، نه اینکه به صورت معکوس عمل کرده و تمرکزگرایی را در پیش گیرند.

نماینده شورای اسلامی شهرستان ماه‌نشان در شورای اسلامی استان ادامه داد: از آنجایی که در هفت اصل از قانون اساسی به جایگاه رفیع شوراها پرداخته شده است، این قبیل قانون‌گذاری و خارج کردن اختیارات شوراها از حیطه اختیارات آنان، علی‌رغم مغایرت با قانون اساسی و قوانین موضوعه، موجب تشریفاتی شدن شوراها خواهد شد، چنان‌چه این مورد نیز تبدیل به قانون شود، محدوده اختیارات شوراها از دست این بخش خارج خواهد شد.

دولت و مجلس به دنبال تقویت جایگاه شوراها باشند

فرامرزلو در ادامه با اشاره به اینکه شوراها شیوه‌ای از تمرکززدایی در اداره امور جامعه بوده و در قانون اساسی، این نهاد به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره کشور یاد شده است، اظهار کرد: از این رو بهتر است دولت و مجلس به جای تضعیف این نهاد، به دنبال تقویت جایگاه این نهاد و واگذاری همه اختیارات محلی خود به جامعه شورایی باشند؛ چرا که شوراها به دلیل شناخت دقیق و کافی از موضوعات محلی بهتر می‌توانند از مسئولان ملی در این‌گونه موارد و موارد مشابه اقدام به تصویب قوانین و وضع عوارض متناسب با درآمد هر شهروند کنند.

عضو شورای اسلامی شهر دندی با بیان اینکه در مورد اختیارات شوراها نیز همه چیز به ترغیب، تشویق و همکاری خلاصه شده و همه ساله قسمتی از اختیارات خود را بنا به تصمیم دولت یا مجلس از دست می‌دهند، بیان کرد: دولت و مجلس باید هر چه سریع‌تر قانون مدیریت یکپارچه شهری را در دستور کار خود قرار دهد تا با تصویب و ابلاغ آن، از حیف و میل شدن بیت‌المال و اموال عمومی جلوگیری شود.

فرامرزلو یادآور شد: چنان‌چه دولت و مجلس تمایلی برای واگذاری اختیارات به مدیریت محلی نداشته باشند، معتقدم بهتر است برای جلوگیری از ایجاد هزینه بر دولت، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به تعطیلی شوراها و منسوخ کردن قانون شوراها اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در حاضر و با توجه به اینکه ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از کالاها از مردم اخذ می‌شود، عنوان کرد: صرفاً ۳ درصد آن تحت اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد که مبلغ ریالی دریافتی از این محل به هیچ عنوان تکافوی هزینه‌های مجموعه مدیریت شهری که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح شهر و روستا را بر عهده دارند، نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت در لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزایش پیدا کند تا شاهد خدمات مطلوب‌تر از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مردم باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار