تابناک تهران گزارش می دهد؛
برای رفع کمبودها و بهتر شدن شرایط در هر بخشی از سطوح مدیریتی، بایستی دست به تغییراتی زد که بتوان شاهد رفع موانع و کاستی های موجود در آن صنعت شد ولی صنعت آب و برق کشور، صنعتی است که با میدان ندادن به نیروهای جوان و اداره آن به سبک منسوخ و قدیمی، موجب پیدایش چالش ها و کمبودهای بیشتری نسبت به گذشته شده است.
کد خبر: ۵۰۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 02 October 2017
به گزارش تابناک تهران، صنعت آب و برق کشور با چالش ها و کمبودهایی روبرو است و همین موضوع باعث شده که کشور در صنعت آب با بحران جدی روبرو شود.
در کشور ما و در اکثر مواقع در مدیریت امور، با برنامه ریزی اصولی و کاربردی پیش نمی رویم و هر وقت که به مشکلی بر می خوریم به فکر چاره می افتیم.

بزرگترین نعمت، برای کشور این است که از منابع انسانی جوانی برخودار است ولی می توان گفت که مسوولان تاکنون نتوانسته اند که از این موضوع نهایت استفاده را ببرند و در حال حاضر نیروی جوان کشور در حال پیر شدن است.

نیروی جوانی که اگر از آن استفاده درست می شد و به خوبی استعداد یابی می شدند و انرژی و توانایی های آنان هدر نمی رفت؛ بدون شک در بسیاری از امور می توانستند خیلی موثر واقع شوند و موجب پیشرفت خود و کشور می شدند.

در حال حاضر که از منابع انسانی جوان و با استعداد کشور به درستی استفاده نشده است بدون شک، حسرت آن برای مسوولان دولت باقی خواهی ماند به این دلیل که تا سالیان سال، کشور نمی تواند دیگر همچین شرایطی را تجربه کند.

در کشورهای دیگر و حتی توسعه یافته می بینیم که از منابع انسانی چندان جوانی برخوردار نیستند ولی با در اختیار داشتن همان نیروهای میانسال و حتی پیر، در شرایط اقتصادی خوبی قرار دارند و جزء کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه هستند و این تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن است که دولتمردان آن کشورها برنامه ریزی درستی در راستای به کارگیری نیروهای کار، اتخاذ کرده اند و راه  را بی راهه نرفته اند و شایسته سالاری را سرلوحه استخدامی و به کارگیری های افراد در پست های مختلف قرار داده اند و متاسفانه این چیزی است که در کشور ما جایگاهی ندارد و به جرأت می توان گفت که در بسیاری از امور، شایسته سالاری وجود ندارد و داشتن رابطه و ضابطه بر همه چیز مقدم است. 

وزارت نیرو وزارتخانه ای که به دنبال تربیت مدیران قوی است

سرپرست وزارت نیرو در مراسم افتتاحیه نخستین همایش مدیران آینده صنعت برق، گفت: تمام سازمان‌ها در دنیا منابع و اهدافی دارند و می‌خواهند با آن برنامه‌ها و منابع به اهداف خود برسند. از مهم‌ترین این منابع، منابع مالی و منابع انسانی است.

"ستار محمودی" افزود: اگر هدف‌گذاری‌ها درست انجام شود تضمین‌کننده منابع و برنامه‌ها است. پس اگر قرار است به هدف خود برسیم، باید مدیران آگاه باشند و بدانند به کجا می‌روند و منابع کجا است؛ چراکه به صورت تصادفی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: هم علم و هم تجربه به ما می‌گوید که نیاز به آموزش است. بنابراین در تمام سازمان‌ها قوی‌ترین منابع، منابع انسانی است و حتی اگر آنها را ممیزی کنیم می‌بینیم منابع مدیریتی بالاترین درجه را دارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا مدام در حال طراحی و تربیت مدیران قوی هستند و اگر انتظار داریم که مدیران قوی ای داته باشیم؛ بایستی به آموزش و تربیت آنها بیشتر توجه کنیم.

سرپرست وزارت نیرو، افزود: وزارت نیرو بایستی زیرساخت های توسعه انرژی و رفاه جامعه را در بخش آب را بوجود بیاورد و با کاهش هزینه، دانش و فناوری این کار را انجام دهد و نیازمند تربیت مدیرانی است که بتوانند این اهداف را دنبال کنند. 

این مقام مسوول بیان کرد: بایستی اعتماد مردم را جلب کنیم و در این خصوص بایستی شفاف سازی و تواضع در کار را می طلبد و این نیازمند ممارست و تمرین است.
محمودی گفت: کشورهای زیادی در دنیا هستند که از صفر به اوج رسیدند و حتی کشورهایی بودند که از اوج به پایین سقوط کردند 

وی یادآور شد: مأموریت وزارت نیرو این است که زیر ساخت‌های توسعه پایدار در تأمین انرژی و آب و برق و سلامت و رفاه جامعه را به وجود بیاورد، پس این موضوع نیازمند مسئولیت‌پذیری و استمرار در خدمات با کاهش هزینه‌ها و بالا بردن راندمان به وجود می‌آید.

سرپرست وزارت نیرو، تصریح کرد: صنعت آب و برق کشور دارای رقبای زیادی است؛ صنعت برق یک صنعت انحصاری است و شهرداری‌ها،‌ وزارت نفت و گمرک رقبای آن هستند.
محمودی تاکید کرد: باید اذعان کرد حرکت دنیا بر مدار شتاب قرار دارد و اگر می‌خواهیم صنعت آب و برق به پیشرفت دست پیدا کند، بایستی با علم و فناوری روز دنیا همسو باشد.

سرپرست وزارت نیرو در پایان گفت: وزارت نیرو، منابع انسانی قوی ای در اختیار دارد و می‌تواند مدیران قوی تربیت کند و می توان گفت که وزارت نیرو، وزارتخانه ای دانش‌بنیان است و به دنبال تربیت مدیران آکادمیک نیست بلکه به دنبال تربیت مدیران قوی است که فنون واقعی عرصه کار را آموزش ببینند.

دولت دوازدهم شعارهای خود را عملی کند

شاید اینک، مسوولان بیشتر متوجه اشتباهات خود شده اند که چرا تاکنون نسبت به منابع انسانی جوانی که در اختیار داشته اند که می توانست باعث شکوفایی و بالندگی کشور شود؛ بی تفاوت بوده اند و در حال حاضر هم نمی توانند کاری کنند که بتوانند گذشته را جبران کنند.

متاسفانه، کشور ما با داشتن منابع انسانی جوان و بی شماری که در اختیار داشته، بیشتر این منابع به هدر رفته اند و تاکنون، اکثر مدیران کشور در سطوح مختلف از سن بالایی برخوردار بوده اند و هیچ گاه به جوانتر ها میدان نداده اند. این موضوع خیلی دردناک است که افراد هیچوقت حاضر نشوند از عرصه مدیریت کنار بروند و فرصت را در اختیار جوانترها بگذارند که البته دولت هم در این خصوص کوتاهی هایی داشته و هیچوقت در به کارگیری منابع انسانی جوان بصورت جدی اقدام نکرده است و حاصل این تصمیمات غلط دولتمردان این شده که استعدادهای جوان مملکت به هدر رفته و یا وقت و انرژی آنها در جایی به کار گرفته شده که اصلأ در آن، مهارت و استعدادی نداشته اند و صرفأ برای فرار از بیکاری به آن شغل مشغول شده اند.

امید است که مسوولان در دولت دوازدهم که در زمان انتخابات شعار آنها این بود که می خواهند سطوح مدیریتی کشور را جوانتر کنند و می خواهند به جوانترها بیشتر میدان بدهند؛ به وعده خود عمل کنند تا بیشتر از این شاهد هدر رفتن نیروی جوان کشور نباشیم چون که این موضوع آسیب های اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.   


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اگر شما ها رفتيد کنار راه براي جوانان باز ميشه اگر نه فعلا راه براي شما و ژن هاي خوبتان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار