در نشست خبری تعریف و توسعه گفتمان صنعت برق مطرح شد؛
کد خبر: ۵۰۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 16 October 2017
استاد دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نشست خبری تعریف و توسعه صنعت برق، گفت: صنعت برق یک صنعت آسیب پذیر است و بایستی بدانیم در کجاها آفت زا بوده و این صنعت به محیط زیست ضربه می زند.

به گزارش تابناک تهران، "تقی آزاد ارمکی" در نشست تعریف و توسعه گفتمان صنعت برق که از سوی "انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات" در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد؛ در خصوص گفتمان صنعت برق، اظهار داشت: در گذشته، در این خصوص چندین بحث شکل گرفت و بحث های خوبی بود. 

 وی افزود: بایستی اول، بدانیم که چقدر ضرورت دارد از گفتمان صنعت برق در ایران سخن بگوییم و آیا می توانیم این چنین بحثی را سامان بدهیم.  

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: کسانی که مدیریت صنعت برق را در دست دارند؛ بایستی این را بدانند با توجه به پیشرفت هایی که صنعت برق در جهان داشته، توانسته است که طرز نگاه را به این صنعت را تغییر دهد.

آزاد ارمکی تصریح کرد: همه کشورهای پیشرفته جهان، مدیریت فنی و تلاش در باب توسعه را مد نظر دارند.

وی در ادامه گفت: صنعت برق یک صنعت آسیب پذیر است و بایستی بدانیم در کجاها آفت زا بوده و این صنعت به محیط زیست ضربه می زند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه اظهار داشت: انتظارات در صنعت برق برآورده نشده است و بایستی اختلالات را پیدا و ساعات آسیب شناسی آن را شناسایی کرد.

آزاد ارمکی گفت: دولت در صنعت برق تعیین کننده است و دغدغه های زیادی در این صنعت وجود دارد و به عنوان کالایی لوکس شناخته می شود و به زندگی مردم راه پیدا می کند.

وی افزود: نیاز است که صنعت برق را از یک کالای لوکس به یک کالای عمومی تبدیل کنیم.

آزاد ارمکی بیان کرد: امروزه امکان این که مردم ایران را بتوان با خاموشی تنبیه کرد وجود ندارد؛ مثلا اگر مردم پول برق را پرداخت نکنند و برق آنها قطع شود شورش اجتماعی رخ می دهد. برق پدیده ای است که منزلت اجتماعی و فرهنگی دارد و هر نوع اتفاقی بیفتد اثرات سیاسی در پی دارد.

در تولید برق بُعد اقتصادی آن فهمیده می شود 

در ادامه این نشست، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز، گفت: نیاز است که کار بصورت نهادمند تدوام پیدا کند. 

"هادی خانیکی" در ادامه اظهار داشت: در مسئله آب، تجربه موفقی داشتیم و زمانی که کم آبی در کشور حس شد؛ رویکردهای متفاوتی مطرح شد و نقد جدی در این زمینه، سیاست های گذشته در ساخت سد بود. 

وی افزود: در موضوع کم آبی، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست مقصر هستند و در این مورد که بدانیم مسئله، فنی یا اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی است ابهام‌هایی وجود داشت و بعدأ مشخص شد که دولت، نخبگان و مردم در این خصوص مقصر هستند. 

رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، گفت: مسئله برق به اندازه آب، جدی نیست و اگر به این موضوع را درک کنیم که کمبود برق هم مثل کمبود آب، دارای پیامدهایی است و کمبود آن حس می شود؛ آن وقت است که موضوع برق جدی می شود. 

خانیکی گفت: متاسفانه در مساله تولید برق، بُعد اقتصادی آن فهمیده می‌شود؛ وقتی می‌گوییم برق مساله است، ارزانی یا گرانی آن مطرح می‌شود در حالی که کمتر به ادراکات و مطالبات اجتماعی آن توجه می‌شود. 

وی افزود: در موضوع توزیع برق، می‌توان به بی توجهی به خطوط فشار قوی، خطر محیط زیستی، خطر سلامتی، و برق دزدی و... پرداخت و در فرآیند مصرف برق می‌توان به این مساله پرداخت که با چه نگرشی برق را مصرف می‌کنیم.


برق نسبت به آب مسئله ملی تری است 

استاد دانشگاه تهران در ادامه این نشست نیز، گفت: مرحله جدیدی در صنعت برق، آغاز می شود و وقت این است که جور دیگری به موضوع نگاه کنیم. 

"مهدی منتظر قائم" در ادامه افزود: با صدای بلند فکر کردن جزء الزامات صنعت برق است و نیاز است که گفتمان تجارت برق جدایی از صنعت مطرح شود.

وی تصریح کرد: گفتمان صنعت برق بخشی از گفتمان کلان است و ما را به سوی مطالعات توسعه و فرهنگی پیش می برد که می خواهیم یک صنعت را تعیین تکلیف کنیم. 

این استاد دانشگاه و جامعه شناس در ادامه بیان داشت: گفتمان صنعت برق دارای چهار رکن صنعت، تجارت، کالا و مصرف است و بایستی گفتمان را از حالت تبلیغی به گفتمان معرفتی عمیق اجتماعی برسانیم. 

منتظر قائم گفت: برق ابعاد گوناگونی دارد و این صنعت نسبت به آب، مسئله ملی تری است و ما بایستی داوری و ارزش گذاری داشته باشیم. 

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به راه اندازی کمپین ها، بیان داشت: ما در راه اندزی کمپین ها سه هدف مخاطب شناسی، هدفگذاری و تولید و اجرای کمپ را مد نظر داریم. 


برگزاری نشست تعریف و توسعه گفتمان صنعت برق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار